Żywność wzbogacana i prozdrowotna to przyszłość przemysłu spożywczego?

Żywność wzbogacana i prozdrowotna to naturalny kierunek rozwoju przemysłu spożywczego. – Wśród tendencji rozwojowych przemysłu będzie wzrost produkcji żywności genetycznie modyfikowanej, dodatków naturalnych i identycznych z naturalnymi a także dodatków funkcjonalnych – powiedział prof. Antoni Rutkowski, członek PAN i wieloletni prezes Polskiego Towarzystwa Technologów Żywności podczas krakowskiej konferencji naukowej „Żywność Wzbogacona i Nutraceutyki”.

- Gwałtownie rośnie liczba ludzi zamieszkujących Ziemię – do 2050 r. wyniesie nawet 9 mld. Stajemy też przed problemem zubożenia areału ziemi uprawnej i zasobów wody pitnej – zauważa profesor. Czy nauka i technika pomoże nam w rozwiązaniu tego problemu? Krakowska konferencja pokazała, że istnieje już wiele rozwiązań gotowych do wprowadzenia w życie. Przedstawiono zarówno wyniki badań nad wzbogacaniem napojów, wędlin w korzystne dodatki, pokazano także pomysły na nowe produkty oraz zaprezentowano nowe trendy. Od dłuższego czasu producenci różnych branż chwalą się, że planują rozwój w kierunku żywności wzbogaconej, prozdrowotnej. Na rynku pojawiają się pierwsze produkty służące poprawie zdrowia czy korzystnie oddziałujące na urodę. Dziwiła więc niska frekwencja producentów w krakowskim spotkaniu z naukowcami.

- Na tym sympozjum, jak zauważyłem, są przedstawiciele zaledwie dwóch firm. Może to świadczyć o tym, że wiedza tu prezentowana nie wychodzi poza wąskie grono naukowców. Nie ma sprawnego połączenia między przemysłem a nauką – zauważa Piotr Gray, wiceprezes zarządu Vin-Kon SA, firmy specjalizującej się w przetworach owocowo-warzywnych. Jak podkreśla, produkty health & wellness, w tym nutraceutyki to bardzo rozwojowy i przyszłościowy kierunek.

- Firma, która chce się zajmować nutraceutykami musi zgromadzić wiedzę z obszaru zdrowia, żywienia i marketingu, a także umieć tą wiedzą zarządzać. Wiele referatów i prezentacji dostarczyło ciekawych informacji rozwiązań, które przydadzą się przy opracowaniu programu rozwoju firmy. Uważamy, że już w niedalekiej przyszłości na naszym rynku pojawiać się będzie coraz więcej produktów prozdrowotnych – zaznacza wiceprezes Vin-Kon.

- Żywność funkcjonalna to tendencja, na którą składają się dwa czynniki: trendu wśród producentów oraz potrzeby konsumentów, którym chcemy wyjść naprzeciw – powiedział serwisowi portalspozywczy.pl Jiri Prazan, Scientific and Regulatory Affairs Manager w Coca-Coli. Jego firma jako jedna z nielicznych na polskim rynku sukcesywnie rozwija linię produktów prozdrowotnych pod marką Cappy. W lutym pojawił się pierwszy produkt – sok Cała Pomarańcza. – Mogę zapewnić, że oferta produktów funkcjonalnych pod marką Cappy będzie się rozrastać. Cała Pomarańcza to tylko jeden element większej rodziny napojowej – podkreśla Jiri Prazan. – Jednak nie chcę zdradzać strategii rozwoju – dodaje.

Doświadczenie naukowców jest bogate. Dlatego polskie firmy, które chcą nadążyć za światowymi trendami powinny zainteresować się wynikami badań instytucji naukowych. Czy jest możliwa komunikacja między przemysłem a naukowcami?

www.portalspozywczy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>