Zrzucenie zbędnych kilogramów poprawia jakość snu.

Amerykańscy naukowcy przekonują, że osoby z nadwagą, którym udało się schudnąć, mogą cieszyć się lepszą jakością snu. Wyniki badania zostały zaprezentowane podczas American Heart Association Scientific Sessions.
Badacze z Johns Hopkins University School i Yale University School of Nursing stwierdzili, że zmniejszenie wagi u osób borykających się z jej nadmiarem lub wręcz otyłych dobrze wpływa na efektywność nocnego wypoczynku. Szczególne znaczenie odgrywa w tej kwestii zredukowanie masy tłuszczowej na brzuchu. „Odkryliśmy, że poprawa jakości snu była znacząco powiązana z ogólną utratą wagi, a szczególnie z pozbyciem się tłuszczu z okolic brzucha” – zawiadamia starszy autor badania, Kerry Stewart.
Osoby badane zostały poddane dwóm programom odchudzającym, z których jeden opierał się na zastosowaniu specjalnej diety, a drugi oprócz diety przewidywał wykonywanie ćwiczeń fizycznych. Dodatkowo wypełniali kwestionariusze, dotyczące pomiaru jakości snu, który uwzględniał takie problemy, jak: bezsenność, bezdech senny, zmęczenie w ciągu dnia, niespokojny sen, nadmierny sen, ogólną senność i konieczność stosowania środków uspokajających.

Uczestnikom badania udało się schudnąć średnio o ok. 7 kg i stracić około 15 proc. tkanki tłuszczowej z okolic brzucha. Dzięki temu mogli oni cieszyć się lepszą jakością snu, co pokazały o 20 proc. wyższe wyniki na skali kwestionariusza.

Stwierdzono również brak różnic między grupami. Niezależnie od tego, czy w programie odchudzającym uwzględniono wysiłek fizyczny, czy nie, jakość snu ulegała poprawie.

„Kluczowym składnikiem polepszenia jakości snu w naszym badaniu okazała się redukcja ogólnej masy ciała, w szczególności tłuszczu z okolic brzucha, niezależnie od wieku, płci, czy należności do grupy, która odchudzała się za pomocą diety lub diety połączonej z ćwiczeniami” – podsumowuje Stewart.

Naukowiec podkreśla, że dobra jakości snu jest bardzo ważna dla zachowania zdrowia fizycznego i psychicznego. Umożliwia prawidłowe funkcjonowanie układu krwionośnego. Chroniczne zaburzenia snu zwiększają ryzyko pojawienia się wysokiego ciśnienia krwi, ataku serca, udaru i arytmii serca. (PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>