Złociste ziarnko pszenicy!

Ile ludzkość ma tej roślinie do zawdzięczenia. Jest najstarszym zbożem chlebowym, została rozpowszechniona na wszystkich kontynentach. Obecnie w świecie uprawia się około 3000  odmian pszenicy. Ziarno pszenicy można wykorzystać w żywieniu człowieka w postaci mąki, kaszy, otrąb, zarodków i kiełków. Aby podkreślić walory zdrowotne tych ostatnich , musimy się zapoznać z budową ziarna pszenicy. Większą ilość ziarniaków zbóż rolnicy określają zbiorową nazwą: ziarno. Ziarniak składa się z zarodka, bielma i okrywy owocowo-nasiennej. Okrywa ziarniaka zapewnia dobra ochronę zarodkowi i bielmu nasienia. Bielmo wypełniając wnętrze ziarenka , stanowi 70-80 % masy owocu. Zewnętrzna warstwa komórek bielma , przylegająca do okrywy ziarniaka , wypełniona jest obficie zapasowym białkiem aleuronowym. Pozostałe komórki bielma zawierają skrobię. Dzięki tarczce , zarodek zrasta się z bielmem i może z niego czerpać materiały pokarmowe. Podczas kiełkowania nasienia, komórki skórki okrywającej tarczkę wrastają w głąb bielma, wydzielają enzymy hydrolityczne i wchłaniają z bielma materiały odżywcze, które tarczka przeprowadza do zarodka….


 Od wielu lat namawiam do spożywania kiełków pszenicy. Są one najbogatsze we wszystkie cenne składniki. Cynku jest w kiełkach ponad cztery razy więcej niż w mące razowej, a witaminy E – 8 razy. Bardzo cenny jest właśnie tokoferol, czyli witamina E. Daje żywotność, wspomaga pracę serca i krążenie, usuwa bolesne nocne skurcze w łydkach, jest antyutleniaczem, czyli broni nas przed czynnikami rakotwórczymi. Białko pszenicy jest bliskie pod względem składu białku zwierzęcemu. W kiełku pszenicy znajduje się biologicznie aktywny tłuszcz, jakże cenny w świetle aktualnych badań naukowych, wedle których tzw. niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) w nim zawarte odgrywają dużą rolę w profilaktyce miażdżycy. Aby jednak przekonać się do codziennego spożywania kiełków wróćmy jeszcze do kiełkowania ziarna pszenicy. Zjawiska, które w tym czasie zachodzą w nasieniu można zdefiniować jako zespół reakcji przygotowujących zarodek do normalnej wegetacji. Rozpoczyna się wszystko pęcznieniem polegającym na imbibicyjnym ssaniu wody, które powoduje zwiększenie masy i objętości nasion. Suche nasiona chłoną wodę z siłą dochodzącą początkowo nawet do 1000 atmosfer! W efekcie pęcznienia dochodzi do pękania łupiny a pierwszym makroskopowym objawem zmian morfologicznych zachodzących podczas kiełkowania jest ukazanie się korzonka zarodkowego.W czasie kiełkowania dochodzi do wzrostu aktywności enzymów i związanej z tym zmiany składu chemicznego ziarna. M.in. wzrasta zawartość związków prostych, rozpuszczalnych. Ze skrobi tworzą się dekstryny, maltoza i glukoza. Białka podlegają hydrolizie do peptydów i ewentualnie aminokwasów. Tłuszcze ulegają rozpadowi do kwasów tłuszczowych i glicerolu. Według piśmiennictwa kiełkowanie ziarna powoduje rozluźnienie struktury komórkowej, pęcznienie i kleikowanie skrobi. Sprzyja to penetracji enzymów trawiennych i zwiększa to ich strawność.Wyroby zbożowe, w tym kiełki pszenicy, spełniają ważna rolę w dostarczaniu wielu składników mineralnych, szczególnie produkty uzyskane z pełnego ziarna odznaczają się ich naturalną zawartością. Oznaczona zawartość witamin z grupy B w kiełkach pszenicy wskazuje, że proces technologiczny nie powoduje ich straty w stosunku do poziomu w surowcu (ziarno pszenicy).W żywieniu człowieka źródłem błonnika są przede wszystkim produkty zbożowe, zwłaszcza z pełnego ziarna. Wobec znacznego zmniejszenia spożycia błonnika w codziennej diecie, kiełki mogą stanowić cenne jego uzupełnienie, a tym samym mieć znaczenie w profilaktyce chorób cywilizacyjnych.Musimy inaczej patrzeć na pożywienie. Ziarno pszenicy powinno przypominać o tym, że pokarm łączy człowieka ze słońcem. Jaka siła witalna musi tkwić w kiełkach pszenicy skoro przebijają się one przez warstwę ziemi? Zrozumieli to już dawno sportowcy w innych krajach, którzy spożywają je na co dzień. W Polsce jako pierwszy uczynił to światowej sławy himalaista – Jerzy Kukuczka. Wprawdzie tylko nielicznym jest dane sięgać tak wysoko, ale dla każdego takim ośmiotysięcznikiem powinno być zdrowie. Kolejnym sposobem osiągnięcia tego celu powinno być wprowadzenie do diety kiełków.


 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>