Zielona herbata może pomóc w odchudzaniu się.

Zielona herbata może stać się narzędziem w walce z otyłością – sugerują badania przeprowadzone na razie na myszach. Ich wyniki publikuje internetowe wydanie pisma „Obesity”.
Do takich wniosków doszli badacze z Uniwersytetu Stanu Pensylwania, którzy hodowali myszy na tłustej diecie – w postaci tłustych koktajli mlecznych. Części z nich dodawano do jedzenia składnik zielonej herbaty – galusan epigalokatechiny 3 (EGCG). Jest to związek należący do polifenoli roślinnych, któremu przypisuje się większość prozdrowotnych właściwości tego napoju.
Okazało się, że gryzonie otrzymujące dodatkowo EGCG tyły o 45 proc. wolniej niż myszy, którym go nie podawano.

„Wyniki naszych badań sugerują, że wzbogacenie diety w suplement z EGCG lub w zieloną herbatę może spowalniać przybieranie na wadze” – komentuje współautor pracy Joshua Lambert.

U myszy, które otrzymywały składnik zielonej herbaty stwierdzono niemal o 30 proc. większą zawartość tłuszczów w odchodach niż u zwierząt, którym go nie podawano. Zdaniem badaczy, EGCG zapobiega tyciu w dwojaki sposób: po pierwsze, zmniejsza wchłanianie tłuszczów z pożywienia, a po drugie nasila ich zużycie przez organizm.

Naukowcy nie zaobserwowali natomiast, by zielona herbata hamowała apetyt. Obydwie grupy gryzoni były karmione taką samą ilością jedzenia i mogły jeść o każdej porze. „Nie było różnicy w ilościach żywności zjadanej przez myszy” – zapewnia Lambert. Badacz zaznacza, że aby zapewnić sobie dzienną dawkę EGCG odpowiadającą ilościom podawanym myszom człowiek musiałby wypijać 10 filiżanek zielonej herbaty dziennie. Z ostatnich badań wynika jednak, że już kilka filiżanek może pomóc kontrolować masę ciała.

„Wyniki badań na ludziach – a na razie nie ma ich zbyt wiele – wskazują, że osoby pijące minimum jedną filiżankę zielonej herbaty mogą już obserwować jej korzystny wpływ na masę ciała, w odniesieniu do osób nie pijących jej wcale” – mówi Lambert.

PAP – Nauka w Polsce

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>