Zdrowie od pierwszych chwil dla kobiet w ciąży!

Właściwie zbilansowana dieta i profilaktyka w okresie ciąży to czynniki, które decydują o prawidłowym rozwoju płodu oraz przyszłym zdrowiu dziecka.

Właściwie zbilansowana dieta i profilaktyka w okresie ciąży to czynniki, które decydują o prawidłowym rozwoju płodu oraz przyszłym zdrowiu dziecka. Jak wskazują badania przeprowadzone przez TNS OBOP, wiedza rodziców na ten temat jest jednak wciąż ograniczona i niedostateczna. Dlatego eksperci, wspierający swoją wiedzą Ogólnopolski Program Edukacyjny „Zdrowie od pierwszych chwil”, zalecają stosowanie się do kilku podstawowych zasad zdrowego odżywiania się .

Według nich, podstawowym czynnikiem warunkującym prawidłowy rozwój dziecka w łonie matki jest właściwie zbilansowana dieta. Sposób odżywiania wpływa nie tylko na rozwój fizyczny maleństwa, ale również na jego rozwój umysłowy. „Dlatego już w okresie ciąży warto wprowadzić w życie zasady diety, która w przyszłości zaprocentuje doskonałym stanem zdrowia nie tylko matki, ale i dziecka – mówi Agnieszka Jarosz z Instytutu Żywności i Żywienia. – Prawidłowo skomponowana dieta – bez względu na wiek – jest istotnym elementem profilaktyki, która przeciwdziała codziennym dolegliwościom”.
W trosce o zdrowie mam i ich pociech eksperci programu opracowali kilka podstawowych zasad, które warto wprowadzić do swojego życia.

NIE JEMY ZA DWOJE

Specjaliści podkreślają, że w dzisiejszych czasach mitem staje się zasada, iż należy „jeść za dwoje”. Prawdą jest natomiast, że rozwijające się maleństwo w łonie matki potrzebuje odpowiedniej ilości kalorii, co jednak nie obliguje kobiety do spożywania dużo większej liczby potraw. Energetyczne potrzeby kobiet wáciąży wzrastają zaledwie oáokoło 300 kcal na dobę, aáto odpowiednik tylko jednego, niewielkiego posiłku. „Zbyt kaloryczna dieta może w przyszłości spowodować sporą nadwagę, która może być przeszkodą w prawidłowym przebiegu ciąży, a nawet utrudnić poród” – ostrzegają lekarze.

STAWIAMY NA JAKOŚĆ, A NIE NA ILOŚĆ

Ciąża to czas, kiedy w sposób szczególny liczy się jakość spożywanych posiłków. O ile nie należy jeść dwa razy więcej, to z pewnością dwa razy lepiej. Eksperci podkreślają, że kluczowe staje się wówczas odpowiednie zestawianie składników odżywczych. Białko, tłuszcze, węglowodany, płyny i składniki mineralne – dostarczane w odpowiednich proporcjach – zaowocują prawidłowym rozwojem dziecka. Przy czym szczególną uwagę należy zwrócić na białko – jeden z najważniejszych składników odżywczych, który stanowi podstawę wzrostu dziecka. Od czwartego miesiąca ciąży zapotrzebowanie na ten składnik wzrasta do ok. 80-100 g dziennie. Głównymi źródłami białka są zaś: mięso, ryby, jajka, mleko i jego przetwory, aátakże płatki owsiane, kukurydza, ryż, chleb gruboziarnisty, biała fasola, groch, soczewica, soja, ziemniaki, słonecznik, orzechy.

Równie istotne w diecie kobiety ciężarnej są tłuszcze i węglowodany. Spożywanie pierwszych z nich powinno być lekko ograniczone, aby nie odkładała się zbędna tkanka tłuszczowa. „Najlepiej sięgać zatem po chude mięso (wołowina, drób, wieprzowina), ryby, chude mleko, jogurty, maślankę. Źródłem cennych węglowodanów – nie wywołujących problemów otyłości czy próchnicy, na które narażone są przyszłe mamy – są: chleb chrupki, żytni i graham. Dobrym zamiennikiem w zdrowej diecie dla ziemniaków można być ryż (przede wszystkim brązowy i dziki), stanowiący bogate źródło błonnika” – wymieniają specjaliści.

ZDROWE WITAMINY

Bardzo istotną rolę w żywieniu w okresie ciąży pełnią warzywa i owoce. Dostarczają dużej ilości witaminy C, karotenoidów, folianów, flawonoidów i błonnika. Antyoksydanty pochodzące z warzyw i owoców ułatwiają uniknięcie wystąpienia nadciśnienia podczas ciąży. Foliany odgrywają ważną rolę w zapewnieniu prawidłowego rozwoju układu nerwowego u dziecka. Warzywa i owoce najlepiej jest spożywać na surowo, gdyż podczas gotowania tracą duże ilości witamin, zwłaszcza witaminy C. Kobieta w ciąży w II i III trymestrze powinna spożywać około 500 gramów warzyw w ciągu dnia.

WODA TO ZDROWIE

W okresie ciąży rola spożywanych napojów jest niezmiernie istotna. „Najlepiej pragnienie ugasić szklanką wody źródlanej” – twierdzą organizatorzy kampanii. Przypominają, że choć woda nie jest zaliczana do składników odżywczych, to jako składnik tkanek i płynów ustrojowych organizmu stanowi 50-80 proc. masy ciała.

„Zasoby organizmu muszę być stale uzupełniane, gdyż organizm potrzebuje wody do pełnienia swoich podstawowych funkcji. Woda transportuje w organizmie tlen, składniki odżywcze i inne ważne substancje, które się w niej rozpuszczają, jest niezbędna do regulacji m.in.: ciepłoty ciała, wydalania produktów przemiany materii czy procesów trawienia- ułatwia spożywanie, trawienie i wykorzystanie pożywienia. Pełni funkcję ochronną dla mózgu, gałki ocznej, płodu, rdzenia kręgowego” – podkreślają eksperci.

WáPolsce, w klimacie umiarkowanym, zalecane jest spożywanie 8-10 szklanek płynów(2-2,5 litra) na dobę, najlepiej niegazowanej wody źródlanej. Ilość wypijanych płynów powinna równoważyć utratę wody, uchodzącej z organizmu w postaci potu. Dlatego po napoje należy sięgać regularnie, nawet wtedy, gdy nie odczuwa się pragnienia.

Odwodnienie organizmu może skutkować zaparciami, prowadzić do zapalenia dróg moczowych a nawet kamicy nerkowej. Specjaliści uważają też, że nie należy zastępować wody herbatą i kawą (napoje te powodują zwiększoną produkcje moczu, co w rezultacie prowadzi do wydalania wody z organizmu) ani nawet sokami (dostarczają niepotrzebnych kalorii).

WSZYSTKO NA CZAS

W zrównoważonej diecie ważne jest również regularne spożywanie posiłków. „Należy jeść o stałych porach, w odstępach około 3 godzin, czyli w naszych codziennym menu powinno być około 4-5 posiłków. Stałe odstępy pomiędzy posiłkami zagwarantują właściwą gospodarkę składnikami odżywczymi. Wejście w rutynę zaowocuje w okresie karmienia piersią, kiedy dobrze wyregulowany organizm dostarczy odpowiednich składników odżywczych poprzez twoje mleko” – przypominają eksperci, dodając, że wszelkie nowinki w posiłkach wpływają na skład mleka produkowanego w organizmie, dlatego należy wprowadzać je stopniowo, po jednym, i odczekać kilka dni zanim organizm dziecka przywyknie do nowego składnika.

Więcej informacji na temat zdrowej diety można znaleźć na stronie: www.mamanaczasie.pl

PAP – Nauka w Polsce, Katarzyna Czechowicz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>