Zażywanie viagry może zwiększać ryzyko czerniaka.

Zażywanie viagry, leku na zaburzenia erekcji, może zwiększać ryzyko czerniaka, groźnego raka skóry – sugerują badania opublikowane przez “JAMA Internal Medicine”. Wcześniejsze obserwacje wykazywały jednak, że jest wręcz odwrotnie. Pismo zastrzega, że są to jedynie wstępne wyniki badań o nazwie Health Professionals’ Follow-up Study, którymi objęto 26 tys. mężczyzn z USA i Chin. 6 proc. z nich stosowało viagrę i zauważono, że o 84 proc. częściej zdarzają się u nich czerniaki w porównaniu do tych osób, które nigdy jej nie używały.

Sprawdzono, że nie ma to związku z nadmiernym opalaniem się ani rodzinnymi skłonnościami do raka skóry.

Wyniki tych obserwacji są zaskakujące, ponieważ z wcześniejszych badań wynikało, że viagra (syldenafil) zmniejsza ryzyko zachorowania na ten typ raka skóry. Wskazywały na to eksperymenty na myszach jakie w 2011 r. przeprowadził dr Viktor Umansky i jego zaspól z University Medical Center Mannheim.

Współautor najnowszych badań prof. Abrar Qureshi w wydziału dermatologii Brown University powiedział NBC News, że za wcześnie jest jeszcze na to, żeby zaprzestać przepisywania niebiskich pigułek na zaburzenia erekcji mężczyznom z większym ryzykiem zachorowania na czerniaka. Konieczne są – dodaje – dalsze badania.

Jak na razie syldenafil nie jest zalecany jedynie osobom z wysokim nadciśnieniem oraz tym, którzy zażywają azotany, ponieważ skojarzenie tych dwóch leków może niebezpieczne obniżać ciśnienie tętnicze krwi. (PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>