Zapraszam do Grona Moich Pacjentów !

MOI PACJENCI NIE CZEKAJĄ W KOLEJKACH


Do napisania tego felietonu przyczyniło się zdarzenie następujące: będąc  na zakupach w jednej z tarnowskich hurtowni jak to zwykle bywa nie tylko o polityce się rozmawia, lecz o służbie zdrowia przede wszystkim. Mój rozmówca, nie znając mnie, zaczął się skarżyć jak to w jednej z tarnowskich Przychodni Lekarskich czekał do godziny 23-ciej i o tej porze, po kilkugodzinnym oczekiwaniu na swoją kolejkę, wreszcie mógł wejść do Gabinetu Lekarza, którego wybrał przed 3-laty!  Moi Pacjenci nie znają takiego zjawiska! Ponieważ wolny rynek objął również usługi lekarskie postanowiłem przedstawić moją organizację pracy …….

Już przed 15 laty, gdy jeszcze nikomu nie śniło się o obecnej reformie służby zdrowia, chyba jako pierwszy lekarz w Tarnowie, w Przychodni Lekarskiej przy ul. Wałowej, gdzie pracowałem przez wiele lat, wprowadziłem w moim  Gabinecie rejestrację minutową dla Pacjentów ! Wstydziłbym się jakby Moi Pacjenci musieli godzinami wyczekiwać na wizytę. Uważałem, że miernikiem mojej wiedzy fachowej nie jest liczba oczekujących Pacjentów pod drzwiami Gabinetu, którzy się denerwują oczekiwaniem na wejście do środka i pilnują siebie na wzajem, kto ma teraz wejść. Taka atmosfera na korytarzu źle wpływa na Pacjenta i na mnie , a obie strony muszą rozpocząć rozmowę w przyjaznej atmosferze… Starsi Koledzy opowiadali, że była taka Lekarka, która gdy się zgromadziło pod Jej Gabinetem przynajmniej 10 Pacjentów, to dopiero wtedy wychodziła na korytarz z zapytaniem: czy Państwo do mnie ? i rozpoczynała ordynowanie ! Ale to jest anegdotka, ja nie pamiętam takiego przypadku ! To już nie te czasy… Z każdym Pacjentem, który mnie wybrał jak nastała nowa reforma służby zdrowia, pierwsza wizytę w miarę możliwości poświęciłem na omówienie warunków naszej współpracy ! Poinformowałem Moich Pacjentów  o  tym, że ja  do pracy przychodzę punktualnie i o to samo proszę Ich. Terminy wizyt w Gabinecie są  wyznaczane w Rejestracji co 15 minut. Wystarczy usiąść pod Gabinetem 5 minut przed wyznaczonym terminem wizyty! Wcześniej nie ma potrzeby przychodzić , by nie marnować czasu . W ten sposób pod moim Gabinetem można spotkać najwyżej dwóch pacjentów ! Można się rejestrować z dowolnym wyprzedzeniem. Nie znam również problemu z wydawaniem skierowań do Specjalistów. Przy takim ogromie wiedzy medycznej i zalewie najnowszych informacji, trudno abym udawał, ze jestem „ lekarzem wszech nauk”! Musze się konsultować ze specjalistami w poszczególnych dziedzinach, dla dobra Mojego Pacjenta! Mnie „korona z głowy nie spadnie” gdy skorzystam z konsultacji, gorzej gdyby się coś stało „złego” Mojemu Pacjentowi ! Jako lekarz rodzinny muszę skoordynować wysiłki Pacjenta w powrocie do zdrowia , bo to jest mój najważniejszy cel ! Z każdym nowo zapisanym Pacjentem musze odbyć co najmniej 10 wizyt aby poznać Jego psychikę i ciało dogłębnie. Rozmowa Pacjenta z lekarzem  gabinecie obejmuje trzy zagadnienia: „ teraźniejszość „ czyli dolegliwości z  którymi się Pacjent do mnie zgłasza dzisiaj,   „ przeszłość „ czyli dolegliwości , które Pacjent odczuwał kiedyś , jakie przebył choroby, operacje, jakie leki używał, bądź obecnie stosuje na co dzień i wtedy staram się wytyczyć drogę do zdrowia czyli „przyszłość” ! Ważne miejsce w mojej rozmowie w „cztery oczy „ z Pacjentem zajmują zagadnienia dotyczące : atmosfery w domu, w pracy , zainteresowania poza zawodowe  Mojego Pacjenta i wiele jeszcze innych zagadnień, które składają się na całość wywiadu lekarskiego. Wiele czasu potrzeba, aby  obie strony : Pacjent i Lekarz zaczęli się darzyć obopólnym zaufaniem ! Jest to warunek nr 1, aby leczenie było skuteczne. Ponadto zaproponowałem Moim Pacjentom, aby zakupili sobie tekturowe teczki w którym maja mieć zgromadzone wszystkie dokumenty dotyczące ich zdrowia( karty informacyjne z leczenia szpitalnego, skserowane badania dodatkowe i badań konsultacyjnych u Specjalistów, ulotki informacyjne o lekach, które zażywali lub zażywają ). Z taką dokumentacją mają zawsze do mnie przychodzić  i do Specjalistów gdy otrzymają skierowanie na konsultację, gdy wyjeżdżają na urlop, wczasy czy wycieczkę zagraniczną ! Wiem ze swojego doświadczenia, że czasami gdy decydują dosłownie sekundy, takie dane o stanie zdrowia mogą uratować życie ! Lekarz z Pogotowia nie ma za dużo czasu, a bardzo często się zdarza, że domownicy zaczynają szukanie po domu informacji niezbędnych do  postawienia prawidłowej diagnozy w momencie gdy On wchodzi do domu ! W sprawie wizyt domowych ustaliłem, że najlepiej będzie jak Moi pacjenci będą je zgłaszać bezpośrednio do mnie , do Gabinetu – tel. 0 – 14 – 627- 33 – 88 – gdy mnie nie ma w tym momencie w pracy,  to proszę zostawić własny telefon, natychmiast oddzwonię ! Mam podzielony czas pracy, jestem 5x rano, oraz 3 x popołudniu, w sumie 8 x razy jestem uchwytny w tygodniu dla Moich Pacjentów. Przeważnie Lekarze pracują 5 x w tygodniu ! A więc szansa spotkania się ze mną jest większa ! Jakie korzyści z tego wynikają? : weźmy taki przykład, daję rano skierowanie na badanie dodatkowe podczas rannej wizyty , po południu już mam wynik badania i mogę prawidłowo rozpocząć leczenie w tym samym dniu a nie na drugi dzień , czyli można być zdrowszym o 12 godzin wcześniej będąc Moim Pacjentem ! Co to oznacza dla Mojego Pacjenta, dla Jego zdrowia i pracy, którą wykonuje nie muszę chyba tłumaczyć ! Oto tygodniowy plan godzinowy moich przyjęć :


Poniedziałek: 7.00 – 9.00  i 15.15 – 19.00,


Wtorek:        7.00- 11.00,


Środa:          7.00 -9.00      13.15 – 15.15, 


Czwartek:     7.00 – 9.00     14.00 – 16.00 ,


Piątek:          7.00 – 10.00 


Wprowadziłem również takie udogodnienia dla Moich Pacjentów : codziennie w godzinach od 20.00 – 20.30 , mogą do mnie zatelefonować  do domu , tel. 621 – 53 – 48 , Moi Pacjenci, którzy maja Internet mogą kierować pod moim adresem e-mail: jroik@manpol.net  , rożne zapytania ,  dzięki internetowi ( www.jroik.manpol.net ) mogą skorzystać z wydania skierowania np. do ekg , w ten sposób oszczędzamy czas własny i Pielęgniarek pracujących w Rejestracji , Pacjent tylko raz zamiast dwa razy przychodzi do „Centermedu” przy Pl.Sobieskiego 2 w Tarnowie, gdzie pracuję na codzień ( www.centermed.pl ) i dlatego zawsze mam miejsce dla tych Pacjentów, którzy nagle zachorowali i nigdy pod moim Gabinetem nie ma kolejek, oczekujących na wizytę ! A najlepiej by było gdyby wszyscy chętni do sprawdzenia mojego systemu organizacyjnego przyjęć zapytali Moich Pacjentów, dlaczego wybrali moją osobę na swojego lekarza !


ZAPRASZAM DO GRONA MOICH PACJENTÓW , JA SŁOWA DOTRZYMUJĘ ZAWSZE !


 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>