Wspominanie posiłków jest dobre dla figury.

Wspominanie wcześniejszych posiłków sprawia, że przy kolejnym pochłaniamy mniejsze porcje – twierdzą naukowcy na łamach „American Journal of Clinical Nutrition”. Ich zdaniem przejadaniu się sprzyja natomiast czytanie czy oglądanie TV w trakcie jedzenia. Wyniki 24 niezależnych badań, w których badano wpływ świadomości, uwagi, pamięci i rozproszeń na ilość pochłanianego przez ludzi jedzenia, poddali powtórnej analizie naukowcy pod kierunkiem dr Erica Robinsona z Instytutu Psychologii, Zdrowia i Społeczeństwa na University of Liverpool.

Jak ustalili, istnieje kilka zabiegów pozwalających ograniczyć ilość jedzenia, po jakie sięgamy, przez co może pomagać w odchudzaniu. Naukowcy ci twierdzą, że zjadaniu mniejszych porcji sprzyja przywoływanie wspomnień dotyczących wcześniejszych posiłków oraz jedzenie świadome – to znaczy takie, w trakcie którego nie poddajemy się rozproszeniom.

Naszą pamięć skutecznie wspomagają rozmaite techniki, np. robienie notatek na temat ostatnio zjedzonych porcji czy zachowywanie pustych opakowań po pochłoniętych niedawno produktach. „Jeśli ludzie mają w pamięci swój ostatni posiłek, a przy tym pamiętają, że był on smaczny i sycący, kolejnym razem jedzą mniej” – zauważa dr Robinson, cytowany na stronie swojej uczelni.

Robinson i jego zespół analizowali wyniki badań dotyczących dorosłych ludzi o „zdrowym” współczynniku masy ciała. Jak sugerują, warto jeszcze sprawdzić, czy wspomnienia podobnie wpływają na ludzi z nadwagą.

Naukowcy ustalili dodatkowo, że zwiększonej konsumpcji sprzyja rozpraszanie się w trakcie jedzenia. Rozpraszający wpływ może mieć na nas oglądanie telewizji, słuchanie radia i muzyki albo czytanie gazet przy jedzeniu. Wszystkie te czynności odwracają uwagę od posiłku zjadanego w danym momencie.(PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>