Wrony jak pięciolatki.

Wrony brodate są w stanie pojąć, jak podnieść poziom wody, aby otrzymać nagrodę, co w kategorii rozumowania przyczynowo-skutkowego stawia je na równi z dziećmi w wieku 5-7 lat – podał magazyn „PLOS ONE”. Rozumienie związków przyczynowo-skutkowych jest kluczową cechą ludzkiej świadomości. Niewiele natomiast wiadomo, jakie możliwości w tym zakresie mają zwierzęta nieczłekokształtne.

Nowozelandzka badaczka Sarah Jelbert z University of Auckland i jej koledzy wykorzystali zagadkę z bajki Ezopa – w której bohaterowie wrzucali kamienie do wody, aby podnieść jej poziom i dosięgnąć niedostępnej nagrody – aby zbadać rozumienie przyczynowo-skutkowe u wron.

Wrony te znane są ze swojej inteligencji i kreatywności – są jedynymi nieczłekokształtnymi zwierzętami, które potrafią robić narzędzia. Sześć ptaków wzięło udział w sześciu eksperymentach, podczas których badacze obserwowali u nich szybki proces uczenia. Badacze zaznaczają, że nie chodziło o testowanie wnikliwego rozwiązywania problemów, ale o rozumienie samej metody wypierania cieczy.

Ptaki m.in. preferowały wrzucanie kamieni do probówek z wodą niż z piaskiem, wrzucanie tonących przedmiotów zamiast pływających, pełnych obiektów zamiast pustych w środku. Poza tym wybierały probówki z wyższym poziomem wody. Nie poradziły sobie jednak z dwoma zadaniami, z których jedno np. wymagało rozumienia szerokości probówki.

Zdaniem naukowców wyniki wskazują, że wrony mogą w zaawansowanym – choć niekompletnym – stopniu rozumieć metodę wypierania cieczy, co stawia je pod tym względem na równi z dziećmi w wieku 5-7 lat.

„Te wyniki pokazują mocne strony i ograniczenia pojmowania wron. Żaden ptak nie wykonał zadania, które łamało zasadę przyczynowości, natomiast wszystkie dały radę innym, co sugeruje, że dysponują pewnym zakresem myślenia przyczynowo-skutkowego” – powiedziała Sarah Jelbert. (PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>