Wróć z wakacji bez HIV ! . Podsumowanie kampanii!

Wraz z końcem wakacji podsumowywany jest pierwszy etap kampanii Krajowego Centrum ds. AIDS „Wróć bez HIV” – poinformowała Joanna Gałażewska z Działu Promocji Zdrowia Centrum.

Motto przewodnie tej ogólnopolskiej kampanii społecznej, służącej podniesieniu poziomu wiedzy na temat HIV/AIDS, jest: „Nieważne kim jesteś, gdzie jesteś, co robisz, jakie masz wykształcenie, czy też przekonania – HIV i AIDS może dotyczyć także Ciebie”.

Jak mówi Gałażewska, akcja „Wróć bez HIV” potrwa do 1 grudnia 2009 roku. W okresach większej mobilności, czyli w czasie ferii, wakacji itp., będzie regularnie przypominać Polakom o konieczności unikania ryzykownych zachowań i o tym, że problem HIV/AIDS dotyczy każdego z nas.
„Seks, tak jak podróż, to wspaniałe przeżycie, może dawać dużo satysfakcji i szczęścia, jeśli zadbamy o swoje bezpieczeństwo” – uważają koordynatorzy kampanii. – Wykorzystuj więc wiedzę o HIV w praktyce. Negocjuj techniki bezpieczniejszego seksu, używaj prezerwatywy. Nie bój się rozmawiać o przeszłości seksualnej partnera. Zrób test na HIV, dowiedz się jaki jest Twój status serologiczny”.

Zdaniem specjalistów, stabilna obecnie w Polsce sytuacja epidemiologiczna nie zwalnia nas od podejmowania działań profilaktycznych z zakresu HIV/AIDS. Szacunki dotyczące liczby zakażonych osób na Ukrainie (500 tysięcy) czy w Rosji (2 miliony) powinny niepokoić.

W Polsce główną drogę zakażeń HIV stanowią obecnie ryzykowne zachowania seksualne. Najczęściej zakażają się osoby będące w grupie wiekowej od 18 do 39 lat – z przewagą osób młodszych, do 29 roku życia. Grupę tę charakteryzuje duża aktywność seksualna i gotowość do poszukiwania lub zmiany partnera seksualnego. Osoby młode są też najbardziej mobilne. A często wyjazd oznacza rozłąkę ze stałym partnerem.

Jak informuje Gałażewska, w ramach kampanii powstały na razie trzy kreacje: jedna z myślą o osobach podróżujących turystycznie, druga dla osób wyjeżdżających do pracy, trzecia dla klientów osób sprzedających usługi seksualne. Trwają prace nad czwartą odsłoną kampanii, która zaprezentowana zostanie przed 1 grudnia tego roku. Wszystkie kreacje łączy proste, uniwersalne logo – walizka z jednoznacznym komunikatem „Wróć bez HIV”. Pojawia się ona na wszystkich materiałach kampanii.

Akcji towarzyszy rozpoznawany już znak „Nie daj szansy AIDS! Zrób test na HIV”. Organizatorzy podkreślają, że jego wykonanie jest jedynym sposobem na wykluczenie zakażenia wirusem. Jak przypominają, test można przeprowadzić anonimowo i bezpłatnie, w 26 punktach konsultacyjno-diagnostycznych na terenie całego kraju. Ich adresy dostępne są na stronie internetowej: www.aids.gov.pl

PAP – Nauka w Polsce, Katarzyna Czechowicz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>