Więzi społeczne w dzieciństwie kluczem do przyszłego szczęścia.

Osoby, które w dzieciństwie i wieku nastoletnim miały dobre relacje z innymi ludźmi, w tym z rówieśnikami, są szczęśliwsze w wieku dorosłym – wynika z badań, które publikuje pismo „Journal of Happiness Studies”.
Wyniki w nauce mają natomiast niewielki wpływ na zadowolenie z życia w przyszłości.
Do takich wniosków doszli naukowcy australijscy z Deakin University w Melbourne oraz Murdoch Children’s Research Institute w Victoria, którzy przeanalizowali dane zebrane wśród 804 uczestników trwającego wiele lat badania nowozelandzkiego (o akronimie DMHDS). Informacje na temat badanych osób dotyczyły ich sytuacji rodzinnej, rozwoju mowy oraz relacji z rówieśnikami i zachowań prospołecznych w dzieciństwie, jak również więzi z innymi ludźmi, w tym rodzicami i rówieśnikami oraz wyników w nauce w wieku nastoletnim. Kontakty dzieci z rówieśnikami oceniano na podstawie opinii rodziców i nauczycieli, którzy wypowiadali się, czy dziecko było lubiane, samotne, czy angażowało się w zabawy z innymi i na ile było pewne siebie. Kontakty społeczne w okresie młodzieńczym oceniano na podstawie relacji z rodzicami, rówieśnikami, kolegami w szkole oraz aktywności podejmowanych w ramach grup zainteresowań czy w klubach sportowych.

Gdy badani mieli 32 lata sprawdzano czy są szczęśliwi. Uwzględniono przy tym takie czynniki, jak poczucie koherencji (na które składają się poczucie zrozumiałości otaczającego świata, poczucie zaradności i poczucie sensu życia), zdolność pozytywnego radzenia sobie z przeciwnościami losu, zachowania prospołeczne i zaangażowanie w działalność różnych grup, m.in. sportowych, politycznych, organizacji charytatywnych.

Okazało się, że kluczem do szczęścia w życiu dorosłym były pozytywne relacje z innymi we wczesnych latach życia i okresie nastoletnim.

Z kolei, szybki rozwój mowy w dzieciństwie i dobre wyniki w nauce w wieku nastoletnim miały bardzo niewielki związek z poczuciem zadowolenia i szczęścia w przyszłości.

Zdaniem autorów pracy, pozostaje to w zgodzie z wcześniejszymi obserwacjami, z których wynika, że powodzenie na gruncie społeczno-ekonomicznym (które w dużym stopniu zależy od wykształcenia) nie ma związku z poczuciem szczęścia. (PAP)

PAP/Rynek Zdrowia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>