Wiele osób przecenia intensywność swoich ćwiczeń.

Wiele osób nie potrafi właściwie ocenić intensywności swoich ćwiczeń – wynika z kanadyjskiego badania. Jak przekonują badacze z York University, większość Kanadyjczyków – młodych, w średnim wieku i starszych dorosłych – nie jest w stanie trafnie określić intensywności ćwiczeń, niezbędnych do odniesienia korzyści zdrowotnych. „To niepokojące zarówno dla zdrowia jednostki, jak i zdrowia publicznego” – ocenia prof. Jennifer Kuk. 129 osób – w wieku 18-64 lata – zaangażowanych w badanie, prowadzących siedzący tryb życia, właściwie oceniało ćwiczenia, które wiązały się z niewielkim wysiłkiem, natomiast przeceniało ćwiczenia mające przynosić umiarkowany i duży wysiłek, choć poinstruowano je, czym w ocenie należy się kierować.

„Poinstruowaliśmy ochotników, aby chodzili lub biegali po bieżni z prędkością, która ich zdaniem odpowiada opisowi +niewielkiego+, +umiarkowanego+ i +energicznego+ wysiłku. Przy umiarkowanym i energicznym wysiłku zbyt nisko ustawiali sobie poprzeczkę” – podkreśliła główna badaczka Karissa Canning.

Światowe organizacje ochrony zdrowia posługując się ogólnym opisem intensywności ćwiczeń (determinowanej przez procent maksymalnej częstości tętna) zalecają, aby dorośli w wieku 18-64 lata zażywali tygodniowo 2,5 godz. umiarkowanej lub energicznej aktywności fizycznej w 10-minutowych lub dłuższych sesjach.

U dorosłych umiarkowany wysiłek oznacza osiągnięcie 64-76 proc. maksymalnej częstości tętna, a energiczny – 77-83 proc.

Jak podkreślają badacze, wykonano wiele badań, aby wypracować aktualne wytyczne co do aktywności fizycznej, ale pozostaje niejasne, czy ćwiczący właściwie je rozumieją. (PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>