Więcej czasu przed TV to więcej słodkich napojów wypitych przez dzieci.

Im więcej czasu dzieci spędzają na oglądaniu reklam telewizyjnych, tym więcej wypijają napojów słodzonych – wykazali naukowcy ze Szwecji. Ani jedna, ani druga aktywność nie jest korzystna dla ich zdrowia – podkreślają. Naukowcy z Uniwersytetu w Goeteborgu (Szwecja) przeprowadzili badania wśród ponad 1700 dzieci w wieku 2-9 lat. Informacji na temat nawyków maluchów związanych z oglądaniem telewizji oraz spożyciem słodzonych napojów udzielali rodzice.

Okazało się, że dzieci, które na początku badania więcej czasu spędzały na oglądaniu reklam w telewizji, częściej piły słodzone napoje w ciągu kolejnych dwóch lat.

Jeden na siedmiu rodziców przyznał, że próbuje ograniczać oglądanie przez pociechę reklam telewizyjnych. Jednocześnie dzieci tych osób dwukrotnie rzadziej piły napoje słodzone w porównaniu z maluchami rodziców, którzy byli mniej rygorystyczni w kwestii oglądania reklam.

Analiza wykazała jednocześnie, że czas spędzany przed TV i czas spędzany na oglądaniu reklam były niezależnie od siebie związane z większym spożyciem słodzonych napojów. „W rzeczywistości każda dodatkowa godzina przed ekranem telewizora o 50 proc. zwiększała prawdopodobieństwo regularnego spożywania tych produktów – jeden do trzech razy w tygodniu” – komentuje współautorka badań dr Stina Olafsdottir.

Dlatego badacze spekulują, że ograniczając oglądanie TV przez dzieci można zarazem zredukować ich konsumpcję słodkich napojów.

Badania zostały przeprowadzone w ramach projektu naukowego IDEFICS, finansowanego w ramach 6. Programu Ramowego Unii Europejskiej. Brało w nim udział osiem krajów: Belgia, Cypr, Estonia, Hiszpania, Niemcy, Szwecja, Węgry i Włochy. W najnowszej pracy wykorzystano jedynie dane szwedzkie. (PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>