Wcześniaki częściej mają problemy z matematyką.

Dzieci urodzone przed 32. tygodniem ciąży są bardziej narażone na dyskalkulię, tj. zaburzenie rozwoju umiejętności matematycznych – informuje „Journal of Pediatrics”. Wnioski te są wynikiem obserwacji prowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Warwick w Wielkiej Brytanii i niemieckiego Uniwersytetu Ruhr w Bochum. Badaniami objęto grupę 922 dzieci w wieku od 7 do 9 lat.

Dyskalkulię stwierdza się wówczas, gdy dziecko ma problem z wykonaniem codziennych zadań arytmetycznych i poziom jego umiejętności jest znacznie niższy niż oczekiwany w odniesieniu do wieku i możliwości intelektualnych.

W przypadku dzieci urodzonych przed 32. tygodniem ciąży prawdopodobieństwo zaburzeń rozwoju umiejętności matematycznych wynosiło 39,4 proc., podczas gdy w grupie urodzonej pomiędzy 39. a 41. tygodniem – 14,9 proc. Zależność utrzymywała się po wzięciu pod uwagę płci i statusu społeczno-ekonomicznego rodziny. Ryzyko dyskalkulii wyraźnie zwiększała zaś niska waga urodzeniowa dziecka.

„Dzieci urodzone przed terminem oraz dzieci z niską wagą urodzeniową często mają problemy z matematyką w szkole. Nawet jeśli nie zdiagnozowano u nich dyskalkulii, mogą potrzebować dodatkowej pomocy, by nie zostawać w tyle za rówieśnikami” – mówi współautorka badań dr Julia Jaekel.

„Dzięki odpowiedniemu wsparciu ze strony rodziców i nauczycieli dzieci te mogą jednak opanować metody, które doprowadzą do poprawy umiejętności matematycznych. Podobnie jak dysleksja nie oznacza, że dziecko nigdy nie będzie w stanie osiągnąć wysokiego poziomu w pisaniu i czytaniu, tak dyskalkulia nie musi pozbawiać dziecka możliwości osiągnięcia wysokiego poziomu w rozumieniu matematyki” – podkreślają naukowcy.(PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>