Wapń wydłuża życie kobiet.

Przyjmowanie do 1000 mg wapnia dziennie – obojętnie czy wraz z pokarmami, czy w postaci suplementów – może wydłużać życie kobiet.
Do takich wniosków doszli dr Lisa Langsetmo i prof. David Goltzman z Uniwersytetu McGill w Montrealu (Kanada). Wyniki ich badań zostały opublikowane w „Journal of Clinical Endocrinology&Metabolism”. Wapń jest niezbędnym do życia składnikiem odżywczym. Odgrywa kluczową rolę w rozwoju kości i zębów, ale pełni też kilka innych funkcji, m.in. bierze udział w przekazywaniu sygnałów w tkance nerwowej, procesach krzepnięcia krwi, skurczu mięśni, reakcjach obronnych organizmu czy uwalnianiu niektórych hormonów. W organizmie dorosłego człowieka znajduje się ponad kilogram wapnia, co daje mu piąte miejsce wśród wszystkich pierwiastków wchodzących w skład naszego organizmu.

I choć rola wapnia w utrzymaniu zdrowia kości jest niepodważalna, niedawno zaczęły pojawiać się sugestie, że suplementy wapnia oraz witamina D mogą zwiększać ryzyko chorób serca, a co za tym idzie – śmiertelność.

Kanadyjscy naukowcy postanowili sprawdzić, czy rzeczywiście pierwiastek ten ma związek z ogólnym zwiększeniem ryzyka zgonu.

Posłużyli się danymi zebranymi na potrzeby ogólnokrajowego, długofalowego badania nad osteoporozą – CaMos. Przeanalizowali przypadki 9033 pacjentów, monitorowanych w latach 1995-2007. Okazało się, że u kobiet przyjmujących suplementy wapnia ryzyko zgonu było zauważalnie niższe. U mężczyzn nie odnotowano takiego efektu. Badania wykazały także brak jednoznacznych dowodów, że witamina D ma jakikolwiek wpływ na śmiertelność.

„Wykazaliśmy, że codzienne stosowanie suplementów wapnia przez kobiety wiąże się z mniejszym ryzykiem zgonu (o 22 proc.), niezależnie od przyczyny – wyjaśnia prof. Goltzman. – Korzystny efekt zaobserwowano u tych pań, które przyjmowały wapń w ilości do 1000 mg na dobę”.

„Dostarczanie organizmowi większych dawek wapnia wydłuża życie kobiet niezależnie od tego, w jakiej postaci pierwiastek ten jest przyjmowany: czy są to sztuczne preparaty, czy źródła naturalne – mówi Goltzman. – Innymi słowy, te same korzyści obserwowano, gdy wapń pochodził z produktów mlecznych, niemlecznych (warzyw, orzechów, ryb – przyp. PAP) oraz z suplementów”. (PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>