Walka z globalnym ociepleniem przez redukcję emisji CO2. Tesco ogranicza swój „odcisk węglowy”.

W 2007 roku Tesco w Polsce ograniczyło emisję dwutlenku węgla do atmosfery o 5%, a do końca 2008 roku ograniczy ją o kolejne 10%*. Będzie to możliwie m.in. dzięki zmniejszeniu poboru energii w sklepach, biurach i centrach dystrybucyjnych sieci. W ten sposób firma zmniejsza swój „odcisk węglowy” (z ang. carbon footprint), czyli ślad, jaki działalność człowieka pozostawia po sobie w przyrodzie.

Tesco w Polsce wypracowało własny program zmniejszania wpływu na środowisko naturalne. W 2000 roku Grupa Tesco zobowiązała się do obniżenia emisji dwutlenku węgla na 1 metr kwadratowy powierzchni we wszystkich sklepach i centrach dystrybucyjnych na świecie o 50% do końca 2020 roku. Dlatego Tesco w Polsce postanowiło ograniczyć emisję CO2 o 10% do końca lutego 2009 roku.

Specyfika handlu detalicznego sprawia, że najwięcej dwutlenku węgla (ok. 60%) trafia do atmosfery w wyniku zużycia energii w sklepach. Pozostała część uwalnia się za sprawą działania sprzętu chłodniczego, zużycia paliwa przy transporcie towarów oraz w wyniku spalania gazu ziemnego i płynnego. Dlatego też, Tesco w pierwszej kolejności ogranicza pobór energii elektrycznej w całej sieci.

Najważniejszym punktem zmniejszania „odcisku węglowego” przez Tesco, jest budowa energooszczędnych sklepów. Pod koniec 2006 roku, Tesco wybudowało w Zdzieszowicach pierwszy w Polsce sklep, który korzysta z alternatywnych źródeł energii (słońca, wiatru, wewnętrznej temperatury ziemi). Efektywność rozwiązań zastosowanych przez Tesco w Zdzieszowicach badali m.in. naukowcy z Politechniki Poznańskiej. Jak się okazało, w ciągu każdego roku, sklep ten zaoszczędzi 17% energii elektrycznej i 40% gazu, co jest równoważne z ograniczeniem emisji CO2 do atmosfery o 40 ton. Obecnie Tesco posiada już 5 takich energooszczędnych sklepów – oprócz Zdzieszowic – w Garwolinie, Lubartowie, Nowym Mieście Lubawskim i Grudziądzu. W ramach dalszego zmniejszania poboru energii, Tesco całkowicie wymieniło oświetlenie we wszystkich swoich sklepach na energooszczędne. Proces wymiany ponad 300 tysięcy świetlówek zakończył się we wrześniu br., a wymiana oświetlenia w całej sieci pozwoliła zmniejszyć emisję CO2 o 7,5 tysiąca ton rocznie.

Pozostałe proekologiczne rozwiązania wprowadzone na szeroką skalę przez Tesco to m.in. czujniki ruchu w sklepach, biurach i centrach dystrybucyjnych, pokrywy na meblach chłodniczo-mrożących w sklepach, optymalizacja łańcucha dostaw, aby samochody zużywały jak najmniej paliwa, a także przeprowadzenie szkoleń dla wszystkich pracowników w zakresie oszczędzania energii. Np. w ramach programu „Lider Energii” w każdym sklepie Tesco znajduje się osoba, która pełni funkcję lidera ds. oszczędności energii: sprawdza sprawność sprzętów elektrycznych, zgłasza awarię, wyłącza nieczynne urządzenia, promuje odpowiednie zachowania personelu. W ubiegłym roku szkolenia te zapewniły Tesco prawie 50% oszczędności liczone w stosunku do całorocznego celu.

* liczone jako ograniczenie emisji CO2 na każdy 1 metr kwadratowy powierzchni sklepów i centrów dystrybucyjnych

Informacje dodatkowe:

Program działań Tesco na rzecz ochrony środowiska opiera się na trzech filarach:

redukcja emisji dwutlenku węgla do atmosfery poprzez zmniejszenie zużycia energii, wykorzystanie zasobów naturalnych Ziemi oraz ograniczenie zużycia paliwa;
zwiększenie odzysku surowców wtórnych, by jak najwięcej z nich trafiło do ponownego wykorzystania, a jak najmniej śmieci trafiało na wysypiska;
edukacja klientów odnośnie zagadnień związanych z ochroną środowiska naturalnego w Polsce.
Z roku na rok Tesco odzyskuje w sklepach coraz więcej surowców wtórnych. W 2007 roku oddało do ponownego wykorzystania 20 000 ton makulatury i folii. Oznacza to, że przed wycinką udało się uratować prawie 350 000 drzew.

Od listopada 2007 roku, kiedy Tesco wprowadziło jutowe torby wielokrotnego użytku, tzw. Torby na Całe Życie do swoich sklepów, klienci kupili ich prawie 300 000 sztuk. Oznacza to, że używając toreb wielokrotnego użytku z Tesco, klienci zabrali do swoich domów o kilkanaście procent jednorazówek mniej niż przed wprowadzeniem tych toreb. To doskonale obrazuje, że klienci Tesco coraz bardziej troszczą się o środowisko naturalne w Polsce.

KONTAKT:
Tesco Polska Sp. z o.o.
Dział Współpracy z Mediami
tel. (0 22) 533 04 35, (0 22) 533 04 53

Źródło informacji: Tesco Polska Sp. z o.o.

2008-12-09, Serwis Informacji Zleconych Polskiej Agencji Prasowej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>