W Olsztynie powstaje centrum wirtualnej edukacji medycznej.

Szpital Miejski w Olsztynie otrzymał trzy nowoczesne symulatory do praktycznej nauki wykonywania badań i zabiegów naczyniowych, ginekologicznych i gastrologicznych. To pierwszy ośrodek w Polsce, który dysponuje sprzętem do wirtualnej edukacji o tak szerokim zakresie. Jak poinformował we wtorek kierownik kliniki chirurgii ogólnej i małoinwazyjnej w szpitalu miejskim prof. Maciej Michalik, z trzech nowych symulatorów korzystać będą studenci medycyny olsztyńskiego uniwersytetu. „Jesteśmy jedynym ośrodkiem w Polsce, który ma obecnie możliwości demonstrowania studentom tak zaawansowanych technologicznie urządzeń” – ocenił.

Jego zdaniem, sprzętem o tak szerokim zakresie dysponowały dotychczas jedynie amerykańskie i niektóre europejskie uczelnie. Umożliwi on łączenie wiedzy teoretycznej z praktyczną umiejętnością wykonywania badania pacjenta i wykonania zabiegów leczniczych. Wirtualne zabiegi odtwarzają realistyczne warunki leczenia bez stwarzania zagrożenia dla pacjenta.

Olsztyński szpital otrzymał od producentów z Izraela trzy symulatory warte 3 mln zł. Było to możliwe – jak podkreślił prof. Michalik – dzięki osobistym kontaktom lekarzy.

„To nie są jakieś drogie gadżety. Te symulatory znalazły się u nas, ponieważ mogą być tutaj dobrze wykorzystane” – zapewnił lekarz. Dodał, że placówka zamierza zdobyć jeszcze sześć tego typu urządzeń i stworzyć pełną linię technologiczną w centrum symulacji medycyny ratunkowej.

Obecnie szpital miejski ma symulatory do badań i zabiegów ginekologicznych, wewnątrznaczyniowych i gastroenterologicznych.

Urządzenie o nazwie „Pelvic Mentor” pozwala na poznanie anatomii narządów rodnych i układu moczowego, rozpoznanie ciąży czy stanów chorobowych – np. guzów macicy. „Gastro Mentor” służy diagnostyce przewodu pokarmowego z endoskopią zabiegową włącznie.

Natomiast „Angio Mentor” służy do nauki zabiegów wewnątrznaczyniowych, wykonywania angiografii, zakładania stentów czy rozszerzania naczyń zwężonych przez zmiany miażdżycowe. Pozwala też uczyć diagnostyki chorób płucnych, łącznie z zabiegami bronchoskopowymi, rozpoznawaniem raka płuc.(PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>