W kampaniach prozdrowotnych warto korzystać z portali społecznościowych.

W portalach społecznościowych można skutecznie promować zdrowy tryb życia. Aby to robić skutecznie, trzeba lepiej zrozumieć interakcje międzyludzkie – zarówno te twarzą w twarz jak i online.
Interwencje w stylu poczty pantoflowej są bardziej skuteczne niż odgórne zalecenia profesjonalistów. Większość ludzi nazywa to sztuką perswazji, jednak zdaniem specjalistów zdrowia publicznego z University of Southern Kalifornia (USC) sztukę tę można łączyć z nauką o wpływie społecznym.
Kiedy celem jest ograniczenie palenia w szkole lub zmniejszenie rozprzestrzeniania się chorób wenerycznych wśród młodych ludzi, ważne jest by zrozumieć strukturę lokalnych grup społecznych – uważa Thomas W. Valente, Ph.D., profesor medycyny prewencyjnej z Keck School of Medicine of USC.

„Jeśli chcę działać w liceum i zmieniać podejście uczniów do aktywności fizycznej lub innych zachowań w związku z nadwagą, muszę zrozumieć ich układy i podgrupy. – mówi prof. Valente – Moim celem jest projektowanie różnych typów interwencji dla różnych grup. Stale jesteśmy zaniepokojeni tym, że nasze interwencje są nieskuteczne. Będziemy mogli efektywniej promować zachowania prozdrowotne, kiedy zrozumiemy kontekst sieci społecznościowych i wymyślimy kampanie skierowane do konkretnych grup”.

Profesor Valente bada portale społecznościowe. Zestawiając wyniki swoich obserwacji z doświadczeniami z tradycyjnych kampanii, promujących zdrowy tryb życia, szuka odpowiedzi na pytanie dlaczego pewne konkretne metody mogą być bardziej efektywne w poszczególnych sytuacjach. Analiza ukazała się w czerwcowym numerze czasopisma Science.

Valente zauważa, że badania behawioralne są często stosowane w marketingu i biznesie. Sektor zdrowia publicznego dopiero zaczyna korzystać z tych informacji, aby posługiwać się narzędziami takimi jak Facebook i Twitter do rozpowszechniania informacji.

Badania Valentego były wspierane przed National Institutes of Health. (PAP)

PAP/Rynek Zdrowia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>