Uprawianie roślin w szkole drogą do zdrowego odżywiania.

Angażowanie uczniów w szkolne programy edukacyjne w zakresie ogrodnictwa może zaowocować nie tylko nową pasją, ale i chęcią próbowania nowych potraw – sugerują australijscy naukowcy. Wykazano, że uczniowie szkół podstawowych chętniej próbują nowych potraw, jeśli sami wyhodowali ich składniki i przygotowali je własnoręcznie w szkolnej kuchni. „Połączenie ogrodnictwa i gotowania może mieć wielki wpływ na dziecięce podejście do jedzenia w relatywnie krótkim czasie” – powiedziała autorka badania Lisa Gibbs z University of Melbourne.

W 2,5-letnim badaniu wzięło udział 762 dzieci z 12 szkół i ponad pół tysiąca rodziców. Połowa szkół miała specjalne programy edukacyjne, a pozostałe dysponowały szkolnymi ogródkami, ale nie prowadziły żadnych programów.

Dzieci uczestniczące w programach spędzały co najmniej 45 minut w tygodniu w ogrodzie ze specjalistą w tej rodzinie. Uprawiały zioła, jak kolendra i szczypiorek, warzywa – fasolę i botwinę, a także owoce, m.in. truskawki i brzoskwinie. Dodatkowo uczniowie spędzali pod opieką specjalisty 90 minut w kuchni, szykując posiłki ze swoich płodów rolnych i świeżych ziół. Przygotowywali szereg potraw – od makaronów i sałatek po ciasta. Zachęcano ich do próbowania, ale nie wywierano na nich presji, żeby jedli.

Obliczono, że po takim programie dzieci dwukrotnie częściej chciały próbować nowych potraw niż te, które w nim nie uczestniczyły.

Nie znaleziono wprawdzie dowodu na to, że dzieci częściej sięgały po warzywa i owoce w domu, ale nauczyciele zaobserwowali, że uczniowie zaczęli przynosić zdrowsze jedzenie do szkoły, a rodzice raportowali, że w domu są oni odważniejsi w sięganiu po nowe smaki.

Wyniki opublikowano w magazynie „Journal of Nutrition Education and Behavior”. (PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>