Umiejętności językowe pozwalają zapanować nad gniewem.

Dzieci, które dobrze opanowały posługiwanie się językiem lepiej radzą sobie z frustracją i rzadziej okazują złość – odkryli amerykańscy badacze. Wyniki badania zamieszczono w czasopiśmie „Child Development”. Naukowcy z Pennsylvania State University zauważyli, że małe dzieci w wieku od 2 do 4 lat, które posiadają rozwinięte umiejętności werbalne w większym stopniu potrafią zapanować nad gniewem niż ich rówieśnicy na niższym poziomie przyswojenia języka. „To pierwszy dowód uzyskany w badaniu podłużnym, który pokazuje, że wczesne zdolności językowe pozwalają przewidzieć późniejsze aspekty regulacji gniewu” – podkreśla Pamela M. Cole, współautorka badania. Napady złości to częsty element zachowania maluchów, które nie mogąc poradzić sobie z własną frustracją, używają emocji do zademonstrowania swoich potrzeb. Jednakże dzieci, które opanowały umiejętności językowe, są mniej skłonne do wybuchania gniewem, ponieważ próbują go zwerbalizować i częściej stosują słowa do wyrażania uczuć.

W ramach badania, naukowcy obserwowali poczynania dzieci, którym polecono przez 8 minut czekać z otworzeniem prezentu, dopóki ich mamy nie skończą rozwiązywania testu. Miało to na celu wywołanie frustracji i zniecierpliwienia u małych osób badanych.

Stwierdzono, że dzieci o dużych kompetencjach językowych częściej stosowały strategie polegające na poszukiwaniu wsparcia za pomocą pytań, np. „Mamo, już skończyłaś?”, „Co to jest?”, jak również odwracania swojej uwagi od prezentu poprzez wymyślanie historyjek lub głośne liczenie. Okazywały także mniej złości. (PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>