Uczniowe będą wiedzieć jak udzielać pierwszej pomocy.

Wiceminister edukacji Krystyna Szumilas powiedziała w czwartek (24 września) w Sejmie, że szkoły realizują obowiązek nauczania pierwszej pomocy. Jak dodała, w nowej podstawie programowej także położono bardzo silny akcent na naukę udzielania pomocy. Tematyka ta ma być omawiana m.in. na nowym przedmiocie szkolnym ?edukacja dla bezpieczeństwa?.

Szumilas odpowiadała na pytania posłów Platformy Obywatelskiej: Jarosława Stolarczyka i Cezarego Tomczyka dotyczące wprowadzenia obowiązku nauki udzielania pierwszej pomocy w szkołach.

- W nowej podstawie programowej nauczania już na etapie wychowania przedszkolnego pojawiają się treści mające na celu wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych. Na kolejnych etapach nauki wiedza ta, jak i umiejętności są ugruntowywane – powiedziała Szumilas.

Od 1 września w przedszkolach, I klasach szkół podstawowych i I klasach gimnazjów obowiązuje nowa podstawa programowa nauczania. Określone są cele i treści nauczania, umiejętności uczniów oraz zadania wychowawcze szkoły, które są uwzględniane potem odpowiednio w programach nauczania. Nowa podstawa programowa będzie wprowadzana w życie stopniowo przez siedem lat – za rok obowiązywać będzie także w II klasach podstawówek i gimnazjów itd., aż obejmie wszystkie klasy i typy szkół.

- Uczniowie kończący I klasę szkoły podstawowej powinni znać zagrożenia ze strony ludzi. Wiedzieć do kogo i w jaki sposób zwrócić się o pomoc. Wiedzieć czym zajmuje się policjant, strażak, lekarz, weterynarz. Znać zagrożenia ze strony zwierząt, roślin. Wiedzieć jak zachować się w sytuacji zagrożenia, w takich sytuacjach jak burza, huragan, powódź, pożar. Wiedzieć jak należy bezpiecznie poruszać się po drogach – mówiła Szumilas cytując zapisy podstawy programowej.

Przypomniała, że treści te są rozszerzane i uzupełniane na kolejnych etapach nauki.

- Uczeń kończący gimnazjum powinien umieć wezwać odpowiednio pomoc, rozpoznać stan przytomności poszkodowanego, badać tętno i oddech, układać osobę nieprzytomną w pozycji bezpiecznej, wykonać samodzielnie np. sztuczne oddychanie, udzielić pomocy osobie porażonej prądem, tamować krwotok za pomocą opatrunku, udzielać pomocy przy zatruciu pokarmowym czy oparzeniu technicznym i chemicznym – wyliczała Szumilas.

Poinformowała, że wszystkie te treści nauczania znalazły się w programie nowego przedmiotu szkolnego ?edukacja dla bezpieczeństwa?.

Jak mówiła, przedmiotu tego, po specjalnym przygotowaniu dotyczącym udzielania pierwszej pomocy, uczyć mogą m.in. nauczyciele dawnego przysposobienia obronnego, przyrody czy biologii. Zgodnie z ustawą o ratownictwie medycznym, w zajęciach mogą uczestniczyć też ratownicy, lekarze i pielęgniarki.
PAP/Rynek Zdrowia
www.rynekzdrowia.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>