U dzieci sprawniejszych fizycznie mózg lepiej pracuje.

U dzieci bardziej wydolnych fizycznie mózg pracuje sprawniej w zakresie zadań językowych – dowodzą naukowcy na łamach pisma „Brain and Cognition”. Badania za pomocą elektroencefalografu (EEG) ujawniły, że u dzieci sprawność fizyczna przekłada się na lepszą pracę mózgu. U sprawniejszych fizycznie dzieci naukowcy rejestrowali szybsze neuroelektryczne reakcje mózgu w odpowiedzi na bodźce językowe. Sprawność fizyczną określano za pomocą testu wydolności oddechowej.

Dzieci odczytywały poprawnie zbudowane, sensowne zdania (np. „Nosisz buty na nogach”) oraz zdania nonsensowne (np. „W szkole śpiewamy buty i tańczymy”). W tym czasie aktywność ich mózgów badano za pomocą EEG.

Naukowcy z University of Illinois at Urbana-Champaign (USA) skupili się na dwóch wzorcach na wykresie EEG. Jeden oznaczony jest kryptonimem N400, drugi – P600. Aktywność obu związana jest z analizowaniem przez mózg znaczenia wypowiedzi.

Okazało się, że u dzieci sprawniejszych fizycznie, podczas czytania przez nie zdań zawierających sens, jak i nonsensownych, amplituda obu wskaźników była wyższa niż u dzieci mniej sprawnych.

Badacze nie potrafią wyjaśnić mechanizmu, który odpowiada za tę zależność. Nie chcą też wyciągać wniosku, że wyższa wydolność fizyczna automatycznie przekłada się na sprawniejszą pracę mózgu. Jak zaznaczają, równie dobrze może wchodzić w grę jakiś trzeci czynnik, który wpływa zarówno na sprawność fizyczną, jak i pracę mózgu.(PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>