Truskawki, borówki mogą obniżać ryzyko zawału serca u kobiet.

Zjadanie co najmniej trzech porcji truskawek i borówek amerykańskich tygodniowo może zmniejszyć ryzyko zawału serca u kobiet nawet o jedną trzecią – wykazali naukowcy z USA i Wielkiej Brytanii. Artykuł na ten temat zamieszcza pismo „Circulation”.
Naukowcy z Harvard School of Public Health w Bostonie (USA) razem z kolegami z University of East Anglia w Norwich (Wielka Brytania) doszli do takich wniosków na podstawie badania w grupie ponad 93 tys. kobiet w wieku 25-42 lata (uczestniczek studium o nazwie Nurses’ Health Study II). W ciągu 18 lat panie musiały co cztery lata wypełniać ankiety na temat swojej diety. W okresie badań doszło do 405 zawałów serca.

Jak wyliczyli badacze, panie, które jadły najwięcej truskawek i borówek amerykańskich (borówka wysoka) miały o 32 proc. niższe ryzyko zawału serca w porównaniu z kobietami, które spożywały je tylko raz w miesiącu lub rzadziej – nawet jeśli ich dieta była bogata w inne owoce i warzywa.

W analizie uwzględniono takie czynniki ryzyka zawału serca, jak wiek, nadciśnienie tętnicze, występowanie zawałów w rodzinie, wskaźnik masy ciała, aktywność fizyczna, palenie papierosów i picie alkoholu.

„Wykazaliśmy, że jedzenie większych ilości tych owoców w młodszym wieku może zredukować ryzyko zawału serca w przyszłości” – komentuje główny autor pracy dr Aedin Cassidy z University of East Anglia.

Jak podkreślają naukowcy, borówki amerykańskie i truskawki zostały uwzględnione w analizie, gdyż są to owoce najczęściej spożywane w USA. Możliwe, że inne składniki diety mogą wywierać podobny wpływ – zaznaczają.

Naukowcy przypominają, że borówki amerykańskie oraz truskawki zawierają duże ilości związków zaliczanych do tzw. flawonoidów, które są również obecne w czerwonych winogronach i czerwonym winie, jeżynach, bakłażanach, a także innych owocach i warzywach, zwłaszcza mających barwę od czerwonej po fioletową.

Takie kolory nadają im antocyjany, pewna podgrupa flawnonoidów, które mają korzystny wpływ na układ krążenia – np. przeciwdziałają odkładaniu się płytki miażdżycowej i rozszerzają naczynia krwionośne.

Amerykańskie Towarzystwo Kardiologiczne (American Heart Association) przekonuje do włączania owoców, takich jak borówki czy truskawki, do dobrze zbilansowanej, urozmaiconej diety, która powinna też uwzględniać inne owoce i warzywa oraz produkty z pełnego ziarna. Eksperci podkreślają, że spożywanie różnorodnych pokarmów jest najlepszym sposobem na to, by zapewnić sobie odpowiednią ilość wszystkich potrzebnych składników odżywczych. (PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>