Niektóre leki na depresję mogą zaburzać rytm serca.

Citalopram i escitalopram, leki przeciwdepresyjne z grupy selektywnych inhibitorów zwrotnego wychwytu serotoniny (SRRI) mogą powodować zaburzenia rytmu serca – informuje „British Medical Journal”. Amerykańscy naukowcy analizując historie choroby ponad 38 tys. pacjentów wykazali, że citalopram i escitalopram powodują widoczne w zapisie EKG zaburzenie zwane wydłużeniem odcinka QT. Efekt nasila się wraz z wyższą dawką. Od dawna wiadomo, że podobne zaburzenia powoduje metadon – środek stosowany w leczeniu bólu oraz uzależnienia od narkotyków. Brytyjskie i amerykańskie instytucje regulujące rynek leków ostrzegły lekarzy, by byli szczególnie ostrożni przy przepisywaniu tych leków, zwłaszcza osobom z zaburzeniami pracy serca. Brytyjska Medicines and Healthcare products Regulatory Agency (MHRA) zaleca sprawdzenie, czy u pacjenta nie występuje wydłużenie odcinka QT. Obniżono także maksymalną zalecaną dawkę. Czytaj dalej

Antydepresanty pomagają po udarze mózgu?

Przyjmowanie antydepresantów w krótkim czasie po udarze mózgu znacząco zwiększa szanse chorego na powrót do zdrowia – twierdzą naukowcy z z University of Iowa. Pomimo obiecujących rezultatów eksperymentu autorzy zastrzegają jednak, że miał one jedynie charakter wstępny, a molekularny mechanizm odpowiedzialny za ochronne działanie leków nie został zidentyfikowany. Eksperyment przeprowadzono na 129 wolnych od depresji osobach, u których doszło do udaru mózgu. W czasie do 3 miesięcy od tego zdarzenia pacjentów rozdzielono losowo na trzy grupy, z których jedną „leczono” placebo, drugą poddano specjalnie przygotowanej psychoterapii, zaś trzeciej podawano escitalopram – jeden z najczęściej stosowanych antydepresantów z grupy selektywnych inhibitorów zwrotnego wychwytu serotoniny (SSRI). Czytaj dalej