Świąteczne posiłki – uważajmy na ilość, cieszmy się jakością .

Zasiadając do stołu w czasie wigilii i Świąt bez obaw korzystajmy z dobrej jakości świątecznych potraw. Nie przesadzajmy jednak z ilością – powiedziała PAP dr n.med. Agnieszka Jarosz z Instytutu Żywności i Żywienia (IŻŻ). W Święta Bożego Narodzenia jakość jedzenia na naszych stołach jest dużo lepsza, niż w jakikolwiek zwykły dzień w roku – uważa dr Jarosz, kierownik Centrum Promocji Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej w IŻŻ. „Dobrze i zdrowo jemy zwłaszcza na wigilię, kiedy dominują potrawy postne i ryba. Dla niektórych osób jest to jedyny dzień w roku, kiedy w ogóle tę rybę jedzą” – mówi.
Problemem bywa jednak kwestia ilości. „Wszystko jest dla ludzi. Zresztą Święta to nie czas na umartwienia, a wręcz przeciwnie. Jedzmy jednak rozsądnie i nie przejadajmy się. Zwykle potraw jest wiele, więc każdej z nich najlepiej po prostu tylko spróbować. Proponowałabym nie przesadzać z ilością, żeby się nie przejeść i nie mieć zmarnowanych świąt” – mówi ekspert.

Zwiększoną ostrożność w czasie świątecznych biesiad dr Jarosz sugeruje osobom mającym problemy ze zdrowiem, zwłaszcza z przewodem pokarmowym. „Takie osoby muszą unikać potraw ciężkostrawna i tłustych, których jest trochę nawet na wigilię. Należy zwracać uwagę, czy dana potrawa nie jest za bardzo nasycona tłuszczem – nawet tym dobrym, olejem czy oliwą”.

Za dobry zwyczaj ekspert z IŻŻ uważa picie kompotu z suszu, zwłaszcza ze śliwek, które wspomagają trawienie. Sugeruje również, by między rodzinnymi spotkaniami przy stole korzystać z każdej możliwości ruchu, najlepiej na świeżym powietrzu. „Dobrze jest się trochę przejść, czy to na tradycyjną pasterkę, czy na wieczorną przechadzkę. Lepiej jest wybrać spacer, niż wszędzie podjeżdżać samochodem” – mówi. (PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>