Suplementy diety z wapniem mogą szkodzić sercu.

U osób sięgających po suplementy diety z wapniem może występować zwiększone ryzyko wystąpienia ataku serca – uważają niemieccy badacze, których wnioski opisano w magazynie „Heart”.
Wapń jest często przyjmowany przez osoby starsze w celu wzmocnienia kości i zapobieżenia złamaniom. Jednak z niemieckiego badania wynika, że owe suplementy „powinny być przyjmowane z rozwagą”. Zdaniem badaczy lepszą strategią jest promowanie zbilansowanej diety zawierającej wapń.
Naukowcy z Niemieckiego Centrum Badań nad Rakiem (DKFZ) w Heidelbergu analizowali stan zdrowia prawie 24 tys. osób przez ponad dekadę. Porównali liczbę zawałów u osób, które przyjmowały mikroelementy, z tymi, które tego nie robiły.

Wśród prawie 16 tys. osób, które nie brały żadnych suplementów, wystąpiło 851 ataków serca. Tymczasem osoby łykające mikroelementy z wapniem miały o 86 proc. większe szanse na zawał w trakcie badania.

Badacze uważają, że ryzyko zawału „mogło być znacząco zwiększone poprzez przyjmowanie suplementów z wapniem”.

Cytowana przez portal BBC News Health, organizacja British Heart Foundation (BHF) zaleca, aby pacjenci kontynuowali przyjmowanie zaleconych im mikroelementów. „To badanie wskazuje, że może zaistnieć zwiększone ryzyko zawału serca u osób stosujących suplementy. Ale nie oznacza to, że te środki powodują zawał” – powiedziała pielęgniarka z BHF Natasha Stewart. Dodała, że potrzebne są dalsze badania, aby stwierdzić, czy potencjalne ryzyko przyjmowania mikroelementów przeważa nad zaletami stosowania wapnia np. u osób cierpiących na osteoporozę.

Rzeczniczka brytyjskiego Ministerstwa Zdrowia stwierdziła, że z oceną należy poczekać do momentu opublikowania kompletnego artykułu. „Większość osób nie potrzebuje suplementów z wapniem” – powiedziała. „Właściwie zbilansowana dieta powinna zapewnić wszystkie mikroelementy, w tym wapń właśnie. Dobrym źródłem tego minerału jest nabiał, a także produkty z soi i zielone liściaste warzywa” – dodała. (PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>