Straszenie nie przekona nałogowców.

Kampanie antynarkotykowe, które tylko straszą skutkami nałogu nie odnoszą oczekiwanych skutków. Zażywający narkotyki wiedzą bowiem więcej o konsekwencjach swoich przyzwyczajeń niż ci, którzy narkotyków nie zażywają – wynika z badań szwajcarskich naukowców. Podobnie rzecz się ma z pijącymi alkohol i palaczami tytoniu; oni też mają wiedzę o ryzyku związanym z nałogami – przekonują specjaliści z uniwersytetu w Zurychu.

Tym samym badacze zakwestionowali skuteczność kampanii zapoczątkowanych w USA pod koniec lat 80. które skupiały się na pokazywaniu zniszczonych mózgów narkomanów czy szokujących reklam płuc palaczy tytoniu mających zniechęcać ich do nałogu.

„Kiedy wiesz dużo o ryzyku związanym z nałogiem, gdy orientujesz się, jakie substancje zażywasz, nie oznacza to, że mniej pijesz czy palisz. Z naszych badań wynika, że wtedy nałogowcy częściej konsumują szkodliwe substancje” – mówi profesor Petra Dermota, z uniwersytetu w Zurychu portalowi LiveScience.com

12 tys. młodych Szwajcarów spytano o ich zwyczaje związane z piciem alkoholu, paleniem papierosów i zażywaniem marihuany.

Pytano też tych ludzi, czy szukają informacji o tym, jakie są konsekwencje picia alkoholu czy zażywania narkotyków.

Okazało się, że ci, którzy palili marihuanę co najmniej raz w tygodniu szukali m.in. w internecie, informacji o wpływie narkotyku na ich zdrowie – cztery razy częściej od tych, którzy nie mieli problemów z narkotykami.

Palacze i alkoholicy poszukiwali informacji o zgubnym wpływie tych nałogów na ich zdrowie dwa razy częściej niż ci, którzy nie pili alkoholu ani nie palili papierosów. (PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>