Smutny człowiek – chudszy portfel.

Wiadomo, że emocje jak radość czy smutek, mogą wpływać na podejmowanie decyzji. Mogą też w znacznym stopniu oddziaływać na zasobność naszego portfela – dowodzą naukowcy w swojej najnowszej pracy opublikowanej na łamach pisma „Psychological Science”.
Psycholog Jennifer Lerner z Harvard Kennedy School of Government w Cambridge (stan Massachusetts) razem z kolegami z Columbia University w Nowym Jorku sprawdzała jak smutny nastrój może wpływać na nasze zyski lub straty finansowe.
W trzech różnych doświadczeniach ochotników losowo podzielono na grupy – jedna oglądała nagranie wideo wywołujące smutek, druga – wywołujące wstręt, a trzecia – neutralne pod względem emocjonalnym.
Okazało się, że osoby, które obejrzały smutny film przejawiały większe zniecierpliwienie, koncentrację na teraźniejszości i krótkowzroczność w podejmowaniu decyzji finansowych niż pozostali uczestnicy eksperymentu. Wybierały one o 13-34 proc. niższe zyski bezpośrednie w zamian za wyższe, na które trzeba by było czekać 3 miesiące. W rezultacie, w dłuższej perspektywie czasowej zarabiały znacznie mniej niż osoby, które obejrzały film neutralny.

Uczestnicy badań, którzy oglądali wideo budzące obrzydzenie nie przejawiali większego zniecierpliwienia, co zdaniem autorów sugeruje, że nie wszystkie negatywne emocje mogą wpływać na nasze dochody.

„Te eksperymenty łączące metodologię z zakresu psychologii i ekonomii ujawniły, że smutniejsza osoba nie musi być osobą rozsądniejszą jeśli chodzi o wybory finansowe. Przeciwnie, w porównaniu z emocjami neutralnymi, smutek — ale nie każde negatywne uczucie – sprawia, iż ludzie są bardziej krótkowzroczni i dlatego chętniej zrzekają się przyszłych większych zysków na rzecz natychmiastowej korzyści” – komentują naukowcy.

Jak oceniają, zjawisko to może być potencjalnie szkodliwe i powinno być brane pod uwagę przy kształtowaniu regulacji dotyczących np. używania kart kredytowych. (PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>