Rusza kampania społeczna „Płodna Polka”.

Promowanie wykonywania przez kobiety badań diagnozujących płodność oraz pozwalających określić czas, który pozostał im na poczęcie dziecka – to cel kampanii społecznej „Płodna Polka” zainaugurowanej w czwartek w Warszawie. Kampanię organizuje Fundacja „Nadzieja dla zdrowia” przy wsparciu merytorycznym wiceprezesa Polskiego Towarzystwa Medycyny Rozrodu, dyrektora medycznego Kliniki Leczenia Niepłodności „Bocian” dr. Grzegorza Mrugacza.

Z raportu przygotowanego na potrzeby kampanii wynika, że 82 proc. Polek, które nie mają dzieci, nigdy nie diagnozowało się pod kątem płodności. Jak wyjaśnił na czwartkowej konferencji prasowej ginekolog dr Bartosz Pietrzycki, zestaw badań, który pozwala zdiagnozować płodność kobiety, obejmuje m.in. badanie hormonu AMH (pozwala określić rezerwę jajnikową), badanie hormonu FSH (pozwala wykryć zaburzenia związane z wczesną menopauzą), badanie USG jajników. „Połączenie tych wszystkich metod pozwala na postawienie dobrej diagnozy dotyczącej płodności kobiety” – przekonywał.

„Na podstawie badań możemy na kilka lat do przodu przewidzieć, czy mamy problem z wygasaniem tzw. rezerwy jajnikowej” – podkreślił dr Mrugacz i przekonywał, że warto zrobić badania, aby później nie żałować, że zbyt późno podjęło się decyzję o zajściu w ciążę.

Jak podkreślał, przesuwa się wiek, w którym kobiety decydują się na pierwszą ciążę, a to powoduje rosnącą liczbę problemów z poczęciem. „Coraz więcej kobiet planuje ciążę po 30. roku życia, a to kończy się często problemami z zajściem w ciążę, ponieważ z każdym rokiem szanse na macierzyństwo maleją” – mówił Mrugacz. Według niego optymalne jest zajście w pierwszą ciążę przed 28. rokiem życia.

Badania pokazały, że 24 proc. kobiet planuje poczęcie pierwszego dziecka dopiero między 31. a 35. rokiem życia, 2 proc. – między 36. a 40. rokiem życia, a kolejne 2 proc. – powyżej 40. roku życia. 55 proc. kobiet planuje pierwszą ciążę w wieku 26-30 lat, a 17 proc. – w wieku 18-25 lat.

Wśród powodów planowania ciąży po 30. roku życia kobiety najczęściej wymieniały m.in. niewystarczająco dobrą sytuację materialną (40 proc.), brak stałego partnera (38 proc.), brak gotowości emocjonalnej (20 proc.) oraz rozwój kariery zawodowej (17 proc.).

Tymczasem jak przypominają organizatorzy kampanii, jedną z przyczyn bezpłodności jest zbyt późna decyzja o założeniu rodziny połączona z wczesnym wejściem w okres przekwitania.

W ramach kampanii 15 maja i 12 czerwca klinika Bocian w Warszawie bezpłatnie wykonywać będzie chętnym kobietom badania z pakietu kobiecego. Warunkiem jest wcześniejsza rejestracja. Ponadto opracowano cykl materiałów poradnikowych dotyczących płodności kobiety. Informacje można znaleźć na stronie www.plodnapolka.pl.

Patronat honorowy nad kampanią objęły m.in. Polskie Towarzystwo Położnych oraz Naczelna Izba Pielęgniarek i Położnych.

Badania wykonał Instytut Badań Rynkowych w dniach 28-31 stycznia 2014 r. z wykorzystaniem ankiety internetowej techniką RTS. Analizą objęto grupę 269 kobiet w wieku 18-35 lat, które zadeklarowały, że planują mieć dzieci. (PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>