Rozpoczęła się kampania edukacyjna o stwardnieniu rozsianym.

Rozpoczęła się kampania edukacyjna o stwardnieniu rozsianym – SM
Ogólnopolska kampania edukacyjno-informacyjna „Jesienna SyMfonia Serc”, która ma szerzyć wiedzę na temat stwardnienia rozsianego (SM), została zainaugurowana w Warszawie. W ramach kampanii, w sieci kin na terenie Polski oraz w radiu i internecie prezentowane będą spoty na temat objawów choroby, a 13 września w stolicy odbędzie się całodniowy festyn.

Stwardnienie rozsiane określane jest w skrócie jako SM, od łacińskiej nazwy tej choroby – sclerosis multiplex. Jest to schorzenie ośrodkowego układu nerwowego; dotyka najczęściej ludzi młodych, między 20 a 40 rokiem życia. U chorych na SM może się pojawić całe spektrum objawów neurologicznych, jak zaburzenia mowy, widzenia, słuchu oraz odczuwania bodźców dotykowych, zaburzenia koordynacji ruchu, niedowłady kończyn. Choroba jest nieuleczalna, ale dzięki odpowiedniej terapii, rehabilitacji i opiece można spowolnić, a czasem zahamować jej rozwój.

Na świecie żyje 2,5 mln chorych na SM, z czego 500 tys. w Europie, a 45-60 tys. w Polsce.

„W Polsce żyje jedna z największych grup chorych na SM w całej Europie. Mimo to w naszym społeczeństwie poziom wiedzy o tej chorobie i o tym, jak wygląda życie z nią jest bardzo niski. Badania przeprowadzone na potrzeby naszej kampanii wykazały na przykład, że wiele osób nie wie jak rozszyfrować skrót SM. Chcemy to zmienić” – powiedziała przewodnicząca Polskiego Towarzystwa Stwardnienia Rozsianego (PTSR) Izabela Czarnecka.

Jak podkreśliła, polscy chorzy na SM bardzo potrzebują wsparcia społecznego, bo na tle innych krajów Europy ich sytuacja jest szczególnie trudna. Nowoczesne leczenie otrzymuje u nas zaledwie 3-4 proc. pacjentów, a zdaniem specjalistów powinno to być 15 proc. Bardzo mały odsetek chorych może korzystać ze specjalistycznej rehabilitacji. „Niestety, Ministerstwo Zdrowia, mimo wcześniejszych deklaracji, ciągle nie widzi możliwości wdrożenia Narodowego Programu Leczenia Chorych na SM, który jest gotowy od kilku lat” – powiedziała Czarnecka.

„W tej sytuacji, najlepszym, co możemy zrobić, jest dotarcie do społeczeństwa – by ludzie dowiedzieli się, co to jest SM, jak wygląda życie z chorobą, by przestali się nas bać. Przy pomocy kampanii  „Jesienna SyMfonia Serc” chcemy zmienić spojrzenie Polaków na chorych z SM, by nie dostrzegali w nich tylko choroby, ale po prostu ludzi, którzy mogą normalnie żyć, mieć rodzinę, hobby, pracę” – dodała.

Jednym z narzędzi służących do tego celu ma być powstały niedawno serwis internetowy www.mamsm.pl, na którym przy pomocy symulacji można na krótko wcielić się w osobę z SM i spróbować poczuć, jak wygląda świat z jej perspektywy. Poza tym, w ramach kampanii w sieci kin Multikino na terenie całej Polski będą prezentowane spoty poświęcone objawom choroby, a Radio dla Ciebie wyemituje materiały czytane przez znanych sportowców – zapaśnika Andrzeja Suprona oraz szablistkę Aleksandrę Sochę.

Podczas trwania kampanii ulicami Warszawy będzie jeździł specjalnie oznakowany tramwaj, w którym będą odbywać się happeningi nawiązujące do trudności, na jakie narażone są osoby niepełnosprawne i chore w środkach komunikacji miejskiej.

Z kolei 13 września w Warszawie odbędzie się całodniowy festyn, w którego programie przewidziano m.in. pokazy sportowe, loterię fantową, happeningi artystyczne. Można też będzie wykonać różne badania profilaktyczne.

Kampania zakończy się oficjalnie 4 października na Zamku Królewskim w Warszawie.

PAP – Nauka w Polsce, Joanna Morga

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>