Rodzice poświęcają więcej uwagi dobrym uczniom.

Uczniowie szkół podstawowych osiągający wysokie wyniki w nauce otrzymują więcej zainteresowania ze strony rodziców niż dzieci, które słabo sobie radzą na szkolnej arenie – informują amerykańscy naukowcy. Badacze z Indiana University (USA) zaobserwowali, że dobrzy uczniowie częściej mają możliwość korzystania z wielu różnorodnych zasobów oferowanych przez opiekunów (np. wspólne posiłki, udział w dodatkowych zajęciach pozaszkolnych), podczas gdy ich rówieśnicy bez szkolnych sukcesów ściągają na siebie uwagę rodziny, ale zaangażowanie ojca i matki ogranicza się tylko do pomocy w nauce.

Rodzice dzieci, którym przedmioty szkolne nie sprawiają większych problemów, chętniej uczestniczą również w życiu społecznych swoich pociech: pomagają realizować szkolne projekty i integracyjne przedsięwzięcia.

„To zachęcające, że gorzej uczące się dzieci otrzymują pomoc, jakiej potrzebują, by poprawić szkolne wyniki. Jednak dobrzy uczniowie mogą nadal prześcigać w nauce swoich rówieśników, bo mają rodziców, którzy inwestują w nich częściej i w bardziej zróżnicowany sposób” – mówi Natasha Yurk, współautorka badania.

Owe różnice w postawie rodziców wobec swoich dzieci były wyraźnie widoczne na poziomie piątej klasy szkoły podstawowej, ale w ósmej zaczynały już zanikać.

Wyniki tego niecodziennego badania – bo analizującego wpływ osiągnięć szkolnych dzieci na zachowanie opiekunów, a nie odwrotnie – zostały przedstawione na tegorocznym spotkaniu Amerykańskiego Towarzystwa Socjologicznego, które miało miejsce w dniach 10-13 sierpnia w Nowym Jorku (USA). (PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>