Raport: kontrole antydopingowe w sporcie mało skuteczne i na pokaz.

Kontrole antydopingowe w sporcie są mało skuteczne i wykonuje się je głównie na pokaz – przekonują w raporcie australijscy specjaliści, informuje AP.
Jeden z autorów raportu, prof. Maciej Henneberg z University of Adelaide twierdzi, że jeśli nic się nie zmieni, to testy antydopingowe nie wyeliminują dopingu w sporcie. Są skazane na niepowodzenie – podkreśla badacz. Jego zdaniem są one przeprowadzane zbyt rzadko, by mogły skutecznie zniechęcić sportowców do posiłkowania się zakazanymi preparatami.

Raport wylicza, że sportowców trzeba byłoby poddać w ciągu roku co najmniej 50 testom antydopingowym, żeby w pełni ich kontrolować. Wtedy byłaby pewność, że pod kontrolą byłyby wszystkie ich treningi, a także udział w zawodach. A tego się nie robi, bo nie ma takich możliwości.

Poddanie sportowca 12 testom powala jedynie kontrolować w ciągu roku 33 proc. jego czasu treningowego i udział w zawodach. Tymczasem przy obecnej częstotliwości testów można kontrolować sportowców jedynie w 2,9 proc. To zdecydowanie za mało.

„Przy takim systemie kontroli nie wyeliminujemy dopingu w sporcie” – podkreśla prof. Henneberg. Wiadomo przecież, że sportowcy nie stosują przez cały czas zakazanych substancji, a jedynie przez pewien okres – dodaje. Sieć, która zdolna byłaby to wychwycić, musiałaby być zatem znacznie gęstsza.

Z danych Międzynarodowej Unii Kolarskiej (UCI) wynika, że w 2011 r. każdy kolarz został skontrolowany średnio dziewięć razy. W tym czasie wykonano 13 507 testów. Kosztowało to Unię prawie 6 mln euro.

W 2012 r. skontrolowano 952 uczestników Tour de France, najbardziej prestiżowego wyścigu kolarskiego. Poddano ich 9 296 badaniom próbek moczu i krwi, czyli każdego kolarza średnio przebadano 10 razy.

Podobnie jest w innych dziedzinach sportu. Międzynarodowa Federacji Tenisa (ITF) w 2012 r. przebadała 632 tenisistów, których poddano 2 185 testom. Średnio każdy z nich był badany zaledwie 3,5 razy. (PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>