Psycholodzy zachęcają do rozmawiania z niemowlętami!

Wypowiadane przez dorosłych słowa mają duży wpływ na rozwój poznawczy trzymiesięcznych niemowląt – informują psycholodzy ze Stanów Zjednoczonych na łamach pisma „Child Development”.
Słowa mają większy wpływ na rozwój umiejętności kojarzenia i porządkowania pojęć u trzymiesięcznych niemowląt niż inne dźwięki, np. muzyczne – dowodzą badaczki z Northwestern University – Alissa Ferry, Susan Hespos i Sandra Waxman. Przeprowadziły one serię eksperymentów, podczas których analizowały, w jaki sposób u trzymiesięcznych niemowląt rozwijają się umiejętności kojarzenia i kategoryzowania pojęć.

„Nawet w przypadku trzymiesięcznych niemowląt słowa odgrywają specjalną rolę w rozwoju poznawczym. Wspomagają umiejętność tworzenia nowych kategorii” – wyjaśnia Hespos.

W jednej z badanych grup niemowlętom pokazywano obrazek z rybą i mówiono „Popatrz na rybkę!”. Dzieci z drugiej grupy widziały ten sam obrazek, z tą różnicą, że nie towarzyszyły mu wypowiadane słowa, ale określony dźwięk.

Następnie pokazywano dzieciom obrazek z inną rybą, a obok niego obrazek z dinozaurem. Badaczki mierzyły, jak długo dzieci skupią swój wzrok na każdym z obrazków.

Okazało się, że dzieci z grupy, która słyszała słowa towarzyszące obrazkom, patrzyły dłużej na rysunek ryby. Oznacza to, że zapamiętały poprzedni rysunek, który skojarzył im się z nowym obrazkiem na zasadzie tej samej kategorii, która powstała w ich głowach.(PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>