Przyjaźnie między płciami okiem dziecka.

Kilkuletnie dzieci bawią się ze sobą niezależnie od płci. A jednak z jakiegoś powodu są przekonane, że z chłopcami bawią się tylko chłopcy, a dziewczynki – z dziewczynkami. Wyniki badań prowadzonych na amerykańskich uczniach opisano w „Child Development”. Dzieci są przeświadczone, że ich otoczenie jest o wiele bardziej podzielone według płci, niż jest w rzeczywistości. „Sądzą, że płeć odgrywa w przyjaźni rolę większą, niż się to faktycznie dzieje” – zauważa psycholog Jennifer Watling Neal z Michigan State University, która przyjrzała się przyjaźniom 426 dzieci z pięciu amerykańskich podstawówek.

Podczas badania uczniów drugiej, trzeciej i czwartej klasy Neal potwierdziła, że płeć jest ważnym czynnikiem, jeśli chodzi o powstawanie przyjaźni. Dzieci dziewięć razy częściej zaprzyjaźniają się z przedstawicielami płci własnej, niż przeciwnej.

Uczniów pytano również o relacje innych uczniów z ich klasy. Kiedy pytano je o parę dzieci tej samej płci, dzieci mówiły, że parę uczniów łączy przyjaźń aż 50 razy częściej, niż gdy pytano ich o chłopca i dziewczynkę. „Choć płeć jest bardzo ważnym czynnikiem podczas tworzenia się dziecięcych przyjaźni, to same dzieci mają ją właściwie za jedyny czynnik, który ma znaczenie” – zauważa Neal.

Jej zdaniem dzieci, które bardziej trafnie postrzegają faktyczne relacje obecne w ich otoczeniu, w późniejszym życiu skuteczniej unikają konfliktów, mają też lepsze relacje z rówieśnikami. „Wiemy, że już dorosłym życiu ludzie posiadający właściwą percepcję relacji międzyludzkich w miejscu pracy są zwykle postrzegani jako bardziej wpływowi i cieszą się lepszą opinią, niż ich koledzy” – zauważa Neal.

Szczegóły na stronie http://msutoday.msu.edu/news/2014/kids-have-skewed-view-of-gender-segregation/#sthash.eWnknId0.dpuf (PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>