Proteiny spożywane po wysiłku pomagają wzmocnić mięśnie.

Można starzeć się zdrowo. Spożywanie białka po wysiłku fizycznym może wspomagać mechanizmy odpowiedzialne za budowę mięśni zarówno u młodych osób, jak i u seniorów – wynika z badań opublikowanych przez „American Journal of Clinical Nutrition”.
Naukowcy z Uniwersytetu Maastricht w Holandii przeprowadzili badania wśród 48 mężczyzn, z których żaden nie ćwiczył regularnie. Połowa badanych była w wieku 20-30 lat, druga połowa zaś po 70. roku życia.
Okazało się, że w przypadku obu grup spożycie bezpośrednio po ćwiczeniach napoju zawierającego 20 gramów białka prowadziło do zwiększonej syntezy protein w komórkach mięśniowych w porównaniu z wypiciem napoju po 30 minutach odpoczynku. Co więcej, proces ten zwiększał się niemal w takim samym stopniu w obu grupach wiekowych.

? Sugeruje to, że wbrew spekulacjom niektórych naukowców, starszy wiek nie wpływa negatywnie na sposób, w jaki organizm przyswaja białko z pożywienia ? zauważa prowadzący badania dr Luc J. C. van Loon.

Podczas badań naukowcy kilkakrotnie mierzyli poziom aminokwasów we krwi uczestników. Pobierali też małą próbkę tkanki mięśniowej z uda przed wypiciem napoju proteinowego oraz sześć godzin później, co pozwoliło zaobserwować zmiany.

Jak podkreśla dr van Loon, odpowiedni sposób odżywiania w połączeniu z ćwiczeniami pomaga zapobiegać zanikowi tkanki mięśniowej wraz z wiekiem, a tym samym sprzyja zdrowemu starzeniu się.

PAP, Rynek Zdrowia, www.rynekzdrowia.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>