Produkty spożywcze muszą być dokładnie oznakowane ! .

Niemal wszystkie pakowane produkty spożywcze sprzedawane w UE będą musiały być opatrzone informacją o wartościach odżywczych – zaproponowała Komisja Europejska……..

KE tłumaczy, że "w czytelny i przystępny sposób chce zapewnić konsumentom istotne i potrzebne im informacje, umożliwiające dokonywanie świadomych zakupów".
" Niemal wszystkie pakowane produkty spożywcze sprzedawane w UE będą musiały być opatrzone informacją o wartościach odżywczych – zaproponowała Komisja Europejska.

Etykiety żywności mogą wywierać ogromny wpływ na decyzje zakupowe konsumentów" – przekonywał komisarz ds. zdrowia Markos Kyprianu, którego zdaniem umieszczanie informacji o wartości odżywczej to jeden ze sposobów walki z otyłością.
Chodzi o informacje o kaloryczności, zawartości tłuszczu, w tym tłuszczy nasyconych, węglowodanów oraz soli w 100 mililitrach, gramach albo jednej porcji. Dotąd producenci mieli obowiązek umieszczać te dane tylko na produktach "odchudzających" czy też "zdrowotnych" – inni robili to dobrowolnie, i w dowolny sposób. Nowe rozporządzenie wprowadza obowiązek umieszczania takich informacji na wszystkich paczkowanych przetworzonych produktach spożywczych, na przedniej części opakowania, według ujednoliconych zasad. Będą musiały być wydrukowane czcionką wielkości co najmniej 3 mm na odpowiednio kontrastowym tle. Wzmocnione będą ostrzejsze przepisy o zawartości alergenów. Dotychczas ostrzeżenia były obowiązkowe tylko na żywności paczkowanej. Proponowane rozporządzenie rozszerza ten obowiązek na żywność niepaczkowaną, a także dania serwowane w lokalach gastronomicznych. Na unijnej liście alergenów są m.in. orzechy ziemne, mleko, ryby i musztarda. Europejska konfederacja konsumentów BEUC nie do końca była zadowolona z propozycji KE, ponieważ – jej zdaniem – konsumenci mają prawo do bardziej wyczerpujących danych o wartości odżywczej, w tym zawartości białek i błonnika. Jej zdaniem, "biorąc pod uwagę obecny wskaźnik otyłości w Europie, ta propozycja była jedyną okazją, żeby zagwarantować konsumentom jasną informację o wartościach odżywczych produktów". KE tłumaczy, że ograniczyła się tylko do tych składników, które są kluczowe dla zdrowia ludzi i których w dobrze zbilansowanej diecie nie powinno być za dużo. Obowiązek informacji nie będzie dotyczył piwa, wina i alkoholi spirytusowych, żywności nieprzetworzonej (mięso, warzywa, owoce), wody, kawy, herbaty, ziół, przypraw i octu, a także sprzedawanych osobno na użytek domowy sztucznych dodatków smakowych i barwników. Państwa członkowskie mają jednak możliwość wprowadzania dodatkowych rozwiązań krajowych, o ile nie naruszają one przepisów UE. Wskazywanie na opakowaniu kraju pochodzenia produktu pozostanie dobrowolne. Jeśli firmy będą je stosowały, to będą musiały zapewnić, że nie wprowadzają one konsumentów w błąd z uwagi na pochodzenie surowców. Np. masło produkowane w Belgii z mleka przywiezionego z Danii, będzie musiało być oznaczone "wyprodukowano w Belgii z mleka duńskiego". Etykieta "mleko produkowane w Belgii" byłaby uznana za nieprawdziwą. Równie dobrze producent będzie mógł w ogóle zrezygnować ze wskazywania pochodzenia produktu, albo umieścić tylko "made in EU".
Nowe zasady muszą zostać zaakceptowane przez kraje członkowskie i Parlament Europejski. Gdy zakończy się proces legislacyjny, który może potrwać ponad rok, przemysł będzie musiał zacząć stosować nowe przepisy w ciągu trzech lat. Firmy zatrudniające do 10 osób będą miały 5 lat na wprowadzenie nowych etykiet. KOT
PAP – Nauka w Polsce

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>