Premiera Opery ”NORMA” w Krakowie !

OPERA KRAKOWSKA ZAPRASZA !


 


„Norma”  - opera Vincenzo  Belliniego  ( 1801 – 1835 ) . Jego opery cechuje emfatyczna, pełna romantycznego patosu melodyka, wzniosła godność i głęboki  liryzm . Pod wrażeniem wielkiego kunsztu melodycznego Belliniego pozostawali zarówno kompozytorzy operowi ( Verdi, Wagner ), jak i kompozytorzy muzyki instrumentalnej ( Chopin, Liszt ). „Norma”,  to melodramma w dwóch aktach. Premiera: 26.12.1831 Mediolan (Teatro alla Scala). Miejsce i czas akcji: Galia, w czasach rzymskiego podboju (przed Chrystusem). Postać Normy, należy do najsłynniejszych kreacji legendarnej śpiewaczki : Marii  Callas. Jej Norma była ponadczasowa, była kochającym i cierpiącym człowiekiem. Podziw budziła trafność, z jaką artystka dobrała sceniczne środki wyrazu, by ukazać charakter postaci. A teraz proszę przeczytać materiał jaki mi nadesłała Tarnowianka, Katarzyna Woźniak – Kierownik Działu Marketingu Opery w Krakowie , k.woźniak@opera.krakow.pl , www.opera.krakow.pl 


na temat premiery „ Normy „ :

Informacja prasowa


po raz pierwszy w Krakowie


Pierwszą premierą 50. jubileuszowego sezonu artystycznego Opery Krakowskiej, będzie Norma  Vincenzo Belliniego, przygotowywana w koprodukcji z agencją Supierz Artist Management z Holandii. Premiera 5 i 6 października odbędzie się na Scenie Operowej w Teatrze im. J. Słowackiego, a w dniach 11-30 listopada br. spektakl zaprezentowany zostanie publiczności holenderskiej. To już drugie – po Aidzie Verdiego przedstawienie, które Opera Krakowska przygotowuje we współpracy z tą holenderską agencją.


            Agencja Supierz Artist Management działa od 1989 roku i zajmuje się współprodukcją wielkich klasycznych dzieł operowych i baletowych, spektakli operetkowych, koncertów muzyki kameralnej, a także występów solistów i orkiestr. Współpracuje także z Fundacją Międzynarodowe


Produkcje Operowe, która z kolei specjalizuje się w wystawianiu spektakli operowych, we współczesnej adaptacji (reżyseria i inscenizacja). W takiej też konwencji na wiosnę tego roku zobaczyliśmy w Krakowie Aidę Verdiego, a obecnie – Normę. 


            Realizatorami Normy są: Lukas Beikircher (kierownictwo muzyczne) we współpracy z Piotrem Sułkowskim, Matthias Remus (reżyseria), Ekkehard Kröhn (scenografia i kostiumy), Erwin Jutz (reżyseria światła), przygotowanie chóru – Ewa Bator.


            W roli Normy wystąpią: grecka śpiewaczka Inga Balabanova oraz Barbara Kubiak, solistka Teatru Wielkiego w Poznaniu (także tytułowa rola w krakowskim przedstawieniu Aidy). Jako Oroveso – Bogdan Kurowski i Paweł Izdebski, Pollione – Vasyl Grokholskyy oraz Maciej Komandera, od obecnego sezonu soliści Opery Krakowskiej. W roli Adalgisy wystąpią: Agnieszka Cząstka, również


od obecnego sezonu w zespole Opery Krakowskiej, Galia Ibragimova, znana już krakowskiej publiczności z roli Amneris w Aidzie Verdiego oraz Jolanta Podlewska, solistka Teatru Wielkiego w Poznaniu.


            Kierownikiem muzycznym Normy jest Lukas Beikircher – młody niemiecki dyrygent i kompozytor, który kieruje orkiestrą symfoniczną w Grossenhein k. Drezna, a w Polsce w ubiegłym roku przygotował m.in. Trubadura Verdiego w Opera Nova w Bydgoszczy oraz Carmen Bizeta w Teatrze Wielkim w Łodzi.


            Matthias Remus, reżyser spektaklu, jest jednym z pierwszych absolwentów reżyserii muzyki teatralnej w Wyższej Szkole Muzycznej i Artystycznej w Hamburgu; pracował w operach w Hamburgu, Monachium, Mannheim, a także w Polsce (Kraków, Gdańsk, Wrocław). W 1989 roku w


Operze Krakowskiej wyreżyserował Kopciuszka Rossiniego. Jest profesorem reżyserii operowej na Akademii Muzycznej i Teatralnej w Hannoverze, jest też autorem biografii Mozarta.


            Ekkehard Kröhn – scenograf i projektant kostiumów, znany już krakowskiej publiczności z


realizacji Aidy Verdiego (premiera w marcu 2003), pochodzi z Czech lecz studiował i pracuje w Niemczech. Tworzył  projekty  scenografii oraz projekty kostiumów dla teatrów w Reykiawiku, Barcelonie, Tiflis, a w Niemiczech – w Berlinie, Stuttgarcie, Karlsruhe, Wiesbaden, Saarbrűcken i Freiburgu. Ma atelier w Heilderbergu. W ubiegłym roku zaprojektował scenografię do opery Nabucco Verdiego w Teatrze Wielkim w Łodzi.


            Ewa Bator – przygotowanie chóru – od ponad dwudziestu lat jest kierownikiem artystycznym chóru Opery Krakowskiej, z którym zrealizowała ponad 40 przedstawień operowych i operetkowych. Na zaproszenie Fundacji Kurta Weilla z Nowego Jorku w 1999 roku chór krakowskiej opery brał m.in. udział w międzynarodowej realizacji Der Weg der Verheissung Weilla, który był prezentowany w Stanach Zjednoczonych, Izraelu i podczas wystawy Expo 2000 w Hannowerze.     


            Barbara Kubiak – sopran, solistka Teatru Wielkiego w Poznaniu, występowała w wielu krajach europejskich w repertuarze verdiowskim (Aida, Nabucco, Trubadur) i puccinowskim (Madame Butterfly, Tosca). Występowała również w operach Moniuszki i Mozarta oraz w Requiem Verdiego, War Requiem Brittena, IX Symfonii Beethovena, IV i VII Symfonii Mahlera, II i III Symfonii Góreckiego


oraz Angelus Kilara. Usłyszymy ją w tytułowej roli Normy.


            Inga Balabanova – sopran, z pochodzenia Greczynka, urodzona w Gruzji, swoje umiejętności wokalne kształciła m.in. w Studiu Operowym w Zurychu, ale także w Niemczech i we Włoszech, gdzie brała udział w wielu festiwalach (Rawenna, Fano). Występowała niemal w całych Włoszech, a przed publicznością w mediolańskiej La Scali zaprezentowała się w tytułowej roli w operze Nina paza per amore Paisiello, gdzie artystce towarzyszyła orkiestra filharmoniczna La Scali pod dyrekcją Ricardo Muti. W Salzburgu pod batutą Alberto Zeddy zaśpiewała rolę Madame Cortese w Podróży do Reims Rossiniego, a podczas festiwalu w Martina Franca we Włoszech wystąpiła w głównej roli, w pierwszej współczesnej prezentacji opery Rossiniego Ivanhoé. W Krakowie wystąpi w tytułowej roli Normy.


            Vasyl Grokholskyy – tenor, studia wokalne ukończył w Kijowie, uczestnik i laureat wielu międzynarodowych konkursów śpiewaczych, od obecnego sezonu jest solistą Opery Krakowskiej. Ma w swoim repertuarze role w operach Czajkowskiego, Verdiego, Rimskiego-Korsakowa, a także w takich dziełach jak Requiem Mozarta, Stabat Mater Rossiniego, KantataStrawińskiego. W Normie artysta wcieli się w postać Pollione.


            Maciej Komandera – tenor, absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach, ma w repertuarze zarówno dzieła oratoryjno-kantatowe, jak i role w operach (Verdiego, Mozarta, Rossiniego, Wagnera, Czajkowskiego) i operetkach (Straussa, Lehára) oraz cykle pieśni (Schumana, Chopina, Moniuszki, Karłowicza, Paderewskiego, Schuberta, Wolfa).Występował w Bułgarii i Niemczech, a od obecnego sezonu jest solistą Opery Krakowskiej. W przedstawieniu Normy usłyszymy go w roli Pollione.     


 


Konferencja prasowa
Zapraszamy na konferencję prasową z udziałem realizatorów, 29 września o godz.14.15, we foyer


Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie.
Premiera: Scena Operowa w Teatrze im. J. Słowackiego 5 i 6 października 2003, godz. 18.30
kolejny spektakl: 12 października br., godz. 18.30 .
Czas trwania spektaklu – około 3 godziny.
Bilety: Kasa Opery w Teatrze im. J. Słowackiego tel.: 421 16 30  www.opera.krakow.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>