Praktyka nie zawsze czyni mistrza.

Powiedzenie, że praktyka czyni mistrza, może być trochę przesadzone. Międzynarodowa grupa badaczy na przykładzie szachów i muzyki oceniła, że liczba powtórzeń jakiejś czynności nie jest wystarczającym wytłumaczeniem dla różniącego ludzi poziomu umiejętności. Innymi słowy, potrzeba nie tylko ciężkiej pracy, aby stać się ekspertem. Psycholog Zach Hambrick z Michigan State University twierdzi, że talent i inne czynniki też mają znaczenie w dochodzeniu do mistrzostwa.

„Choć praktyka jest istotna, aby osiągnąć wyjątkowy poziom umiejętności, to nasze badanie wskazuje, że potrzeba czegoś więcej” – powiedział Hambrick.

Debata na temat tego, jak ludzie stają się mistrzami w danej dziedzinie, toczy się od ponad wieku. Wielu teoretyków utrzymuje, że tysiące godzin ćwiczeń wystarczą, aby osiągnąć ten status.

Badacz się z tym nie zgadza. „Dowody stanowią jasno, że niektóre osoby osiągają wybitny poziom umiejętności bez ciągłego powtarzania, podczas gdy inne nigdy do tego nie dojdą nawet po wielu godzinach prób” – napisał Hambrick.

Badacz i jego koledzy przeanalizowali 14 badań na temat graczy szachowych i muzyków, skupiających się szczególnie na liczbie ćwiczeń i różnicach w wynikach. Ocenili, że praktyka odpowiada za jedną trzecią różnic w wynikach osiąganych zarówno w muzyce, jak i szachach.

Zatem reszta – zdaniem Hambricka – może być wytłumaczona czynnikami takimi jak inteligencja, wrodzone zdolności, a także wiek, w którym ludzie zaczynają zajmować się daną aktywnością. Poprzednie badanie Hambricka sugerowało, że pojemność pamięci roboczej – ściśle powiązanej z inteligencją – może też być decydującym parametrem w kwestii, czy jest się w czymś dobrym, czy wybitnym.

Konkluzja, że praktyka jednak nie czyni mistrza, stoi w sprzeczności z opinią, że każdy poprzez ciężką pracę może osiągnąć mistrzostwo, jednak Hambrick twierdzi, że jest „światełko w tunelu”.

„Jeśli ludziom przedstawi się dokładną ocenę ich umiejętności i wynikające z nich prawdopodobieństwo osiągnięcia określonych celów, będą mieli możliwość skłonić się ku dziedzinie, w której istnieje realna szansa osiągnięcia sukcesu poprzez sumienne ćwiczenia” – powiedział psycholog.

W badaniu uczestniczyli ponadto naukowcy z amerykańskich Rice University, Southern Illinois University, Brunel University z Wielkiej Brytanii oraz australijskiego Edith Cowan University. (PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>