Późniejsze zaczynanie lekcji korzystne dla nastolatków.

Zaczynanie lekcji o późniejszej porze korzystnie wpływa na sen, nastrój i funkcjonowanie nastolatków w ciągu dnia – wynika z badań, które prezentuje pismo „Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics”. „Niedobory snu to epidemia wśród nastolatków, która potencjalnie może mieć poważny wpływ na ich zdrowie psychiczne i fizyczne, bezpieczeństwo i wyniki w nauce. Rozpoczynanie lekcji o wczesnych godzinach przyczynia się do tego problemu” – mówi główna autorka pracy psycholog i ekspert w zakresie snu dr Julie Boergers z Bradley Hasbro Children’s Research Center w East Providence (Rhode Island, USA).

Według niej większość nastolatków przechodzi zmiany dotyczące zegara biologicznego, które polegają na przestawianiu się na później zaczynający się cykl czuwanie-sen. To może sprawiać, że wstawanie wczesnym rankiem stanowi dla nich duże wyzwanie.

Zespół dr Boergers sprawdzał, czy stosunkowo niewielkie, okresowe opóźnienie startu lekcji będzie mieć wpływ na sen i funkcjonowanie młodych ludzi. Badania przeprowadzono wśród blisko 200 uczniów szkoły średniej z internatem (średnia wieku między 15. a 16. rokiem życia). Wszyscy wypełniali ankiety dotyczące snu i funkcjonowania w ciągu dnia. W okresie zimowym godzinę rozpoczęcia lekcji opóźniono im zaledwie o 25 minut – z godziny z 8.00 na 8.25. Za jakiś czas ponownie poproszono ich o wypełnienie ankiet.

Okazało się, że niewielkie przesunięcie startu lekcji wydłużyło czas spania nastolatków w dni powszednie o 29 minut (na jedną noc). Odsetek uczniów przesypiających osiem lub więcej godzin wzrósł z 18 proc. do 44 proc. Ta drobna zmiana planu lekcji wiązała się też z mniejszą sennością w ciągu dnia, rzadszym występowaniem nastrojów depresyjnych i stosowaniem produktów z kofeiną. Nie miała natomiast wpływu na liczbę godzin spędzanych przez uczniów na odrabianiu pracy domowej, uczestnictwie w zajęciach sportowych czy angażowaniu się w zajęcia pozalekcyjne.

Najwięcej korzyści odnieśli uczniowie młodsi i ci, którzy na początku badania przesypiali mniej godzin na dobę.

Gdy w okresie wiosennym przywrócono standardową godzinę rozpoczęcia lekcji, czas snu młodych ludzi wrócił jednak do poziomu wyjściowego.

„Nasze wyniki poszerzają rosnący zbiór dowodów naukowych na to, że późniejsze rozpoczynanie lekcji w szkole przynosi istotne korzyści zdrowotne nastolatkom – komentuje dr Boergers. – Jeśli lepiej dopasujemy rozkład zajęć w szkole do ich rytmów okołodobowych i zapotrzebowania na sen, to zyskamy uczniów, którzy będą bardziej uważni, szczęśliwsi, lepiej przygotowani do uczenia się i nie będą musieli polegać na kofeinie czy napojach energetyzujących, by nie czuć senności na lekcjach”. (PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>