Poziom lęku regulowany w hipokampie.

Stymulacja części zakrętu zębatego, wchodzącego w skład formacji hipokampa, może pomóc zredukować lęk, nie upośledzając jednocześnie na zdolność uczenia się – wynika z badań prowadzonych na myszach i opublikowanych w piśmie „Neuron”.
Zakręt zębaty odgrywa kluczową rolę w procesie uczenia się. Wcześniejsze badania sugerowały, że może on wpływać także na odczuwanie lęku. Dotychczas nie udało się jednak ustalić, w jaki sposób – mówi dr Rene Hen z Centrum Medycznego Uniwersytetu Columbia w Nowym Jorku (USA). Okazuje się, że poszczególne części zakrętu zębatego mają nieco inne funkcje; część górna odpowiada za uczenie się, a dolna za poziom lęku – dodaje kierujący badaniami dr Mazen A. Kheirbek.

Naukowcy badali zakręt zębaty wykorzystując metodę optogenetyczną – do neuronów w mózgach myszy wszczepiono światłoczułe białka – opsyny. Zmodyfikowane genetycznie neurony można selektywnie aktywować lub wyciszyć za pomocą światła. Dzięki temu udało się zbadać funkcje komórek w czasie rzeczywistym.

Po serii eksperymentów naukowcy ustalili, że zwiększona aktywność górnej części zakrętu zębatego spowodowała u myszy większą chęć eksplorowania nowych zakamarków labiryntu, ale jednocześnie zakłóciła ich zdolność uczenia się. Skutkiem zwiększenia aktywności dolnej części zakrętu było z kolei zmniejszenie poziomu lęku bez wpływu na proces uczenia się. Gdy neurony nie były stymulowane, poziom lęku u zwierząt powracał do poprzedniego stanu.

Badacze liczą na to, że informacje te pozwolą opracować skuteczniejsze metody leczenia osób z zaburzeniami lękowymi, takich jak zespół lęku napadowego czy zespół stresu pourazowego.(PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>