Poniedziałki i wtorki – wtedy najczęściej szukamy w sieci rad dla zdrowia.

Poniedziałki i wtorki – właśnie wtedy Amerykanie najczęściej szukają w internecie rad i tekstów dotyczących zdrowia: zdrowej diety czy stylu życia – czytamy w „American Journal of Preventive Medicine”. Zapytania wpisywane do wyszukiwarki Google, które dotyczą zdrowia (zawierają słowo „zdrowy” albo mają z nim jakiś związek, jak np. „zdrowa dieta”), analizowali naukowcy z San Diego State University, Santa Fe Institute, Johns Hopkins University i Monday Campaigns. Badaniami objęto zapytania wpisywane w USA od roku 2005 do 2012.

Wyszukiwania dotyczące zdrowia pojawiały się aż 30 proc. częściej na początku tygodnia, niż w kolejnych jego dniach. Najmniejsze zainteresowanie zdrowiem przejawiali internauci w soboty – twierdzą naukowcy.

Zaobserwowany przez nich schemat powtarzał się rok w rok, tydzień po tygodniu. Według badaczy liczba wyszukiwań „zdrowych tematów” w poniedziałki i wtorki była o 3 proc. większa, niż w środy, o 15 proc. większa niż w czwartki, o 49 proc. większa niż w piątki, o 80 proc. większa niż w soboty i o 29 proc. większa niż w niedziele.

Jak zauważa główny autor badania, John W. Ayers z SDSU, wiele chorób ma swój tygodniowy cykl, a szczyt zachorowań na nie przypada właśnie na początek tygodnia. „To badanie wskazuje, że podobny rytm istnieje również odnośnie pozytywnych zachowań prozdrowotnych” – dodaje. Jego zdaniem warto sprawdzić, dlaczego taki mechanizm w ogóle istnieje, i jak można go wykorzystać w promocji zdrowia publicznego.

„Być może widzimy ten efekt w związku z tym, że ludzie postrzegają poniedziałek jako moment nowego otwarcia, coś w rodzaju mini Nowego Roku. W weekendy zwykle pozwalamy sobie na mniej zdrowe zachowania, poniedziałek natomiast może służyć jako +dzień resetowania zdrowia+ i powrotu na drogę, na której utrzymuje się prozdrowotne reżimy” – dodaje współautorka badania Joanna Cohen z Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health.

Ciekawie jest dostrzec taki konsekwentny rytm – dodaje inny współautor badania, Benjamin Althouse z Santa Fe Institute. – Taki konsekwentny rytm wyszukiwań dotyczących zdrowia może odzwierciedlać coś, co ma związek z naszym zbiorowym stanem umysłu. Zrozumienie tych rytmów może prowadzić do lepszego zrozumienia natury samych zachowań prozdrowotnych”.

Zdaniem naukowców prawidłowość tę można wykorzystać do szerzenia prozdrowotnej wiedzy i korzystnych nawyków wśród ludzi. Finansowane przez amerykański rząd programy promocji zdrowia kosztują rocznie 76,2 mld dol. – zauważają. Ich skuteczność można poprawić, kierując określone przekazy do społeczeństwa w określone dni tygodnia – dokładnie wtedy, kiedy ludzie sami chętniej takiej wiedzy poszukują. (PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>