Ponad 50 % dzieci z państw rozwiniętych dożyje 100 lat.

Jeśli dotychczasowe trendy dotyczące oczekiwanej długości życia utrzymają się, ponad połowa dzieci urodzonych po 2000 r. w państwach wysokorozwiniętych dożyje 100 lat – twierdzi zespół duńskich naukowców na łamach piątkowego wydania tygodnika medycznego „The Lancet”. „Bardzo długie życie nie jest przywilejem odległych pokoleń – jest zapewne przeznaczeniem większości ludzi żyjących obecnie w rozwiniętych państwach” – uważa Kaare Christensen z Duńskiego Centrum Badań nad Starzeniem się.

W większości rozwiniętych krajów oczekiwana długość życia zwiększyła się w XX w. o ponad 30 lat. „Gdyby takie tempo przyrostu długości życia się utrzymało, większość dzieci narodzonych w zamożnych społeczeństwach po 2000 r. może oczekiwać, że dożyje 100 lat” – sugerują duńscy badacze.

I tak, ponad połowa dzieci, które przyszyły na świat w Japonii w 2000 r. doczeka 104. urodzin. W przypadku dzieci urodzonych w 2007 r., ponad połowa dożyje 107 lat. W USA liczby te wynoszą odpowiednio 101 i 104 lata, we Francji 102 i 104 lata, a w Niemczech 99 i 102 lata.

Wprawdzie starzenie się społeczeństwa może się stać źródłem poważnych problemów dla systemów opieki zdrowotnej i ubezpieczeń społecznych, lecz efekty te mogą zostać ograniczone, jeśli do późnej starości ludzie będą pozostawali w dobrym zdrowiu – wskazuje kierowany przez Christensena zespół naukowców.

Według nich, rządy powinny nie tylko podnosić minimalny wiek emerytalny, ale także łączyć tę politykę z rozpowszechnianiem pracy na niepełny etat. „Gdyby 60- i 70-latkowie pracowali więcej niż obecnie, większość ludzi mogłaby pracować mniej godzin w tygodniu” – zauważają. „Wstępne badania sugerują, że krótszy tydzień pracy w połączeniu z dłuższym życiem zawodowym może dodatkowo przyczynić się do wzrostu oczekiwanej długości życia i poprawy zdrowia” – dodają.GSI

PAP – Nauka w Polsce

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>