Polacy coraz chętniej kupują płatki śniadaniowe.

Na płatki śniadaniowe Polacy wydali w ubiegłym roku o ponad 60 mln zł więcej niż w roku 2007, a to oznacza 11 proc. wzrost obrotów. W ramach tej kategorii niezwykle dynamicznie rozwija się sprzedaż wszelkiego rodzaju płatki fitness, light czy wellness, spada zaś sprzedaż segmentu płatków rodzinnych.

- Rynek płatków śniadaniowych obejmuje wszystkie gotowe produkty na bazie płatków zbożowych, które konsument może spożyć już w chwili zakupu, nie jest bowiem konieczne ich podgrzewanie, gotowanie, a przygotowanie do zjedzenia zależy od inwencji konsumenta. Do tej dynamicznie rozwijającej się kategorii (wartość sprzedaży w ostatnim roku kończącym się na miesiącu listopad 2008 odnotowała 11% wzrost w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego) należą nie tylko powszechnie znane płatki kukurydziane, czy ryżowe. Zaliczamy do niej również płatki żytnie, pszenne (zarówno bez dodatków, jak i wzbogacane suszonymi owocami, orzechami itp.) oraz muesli, czyli mieszanki różnych rodzajów płatków i ziaren z różnymi dodatkami, od czekolady po suszone owoce. 11% wzrost obrotów oznacza, iż w ostatnim roku wydaliśmy na płatki śniadaniowe o ponad 60 mln złotych więcej niż w roku kończącym się na miesiącu listopad 2007 – mówi Karolina Machaj, Senior Client Executive Retail Measurerment Services, The Nielsen Company

Według analityk analizując rynek w podziale na dwa główne segmenty, czyli płatki śniadaniowe i muesli, możemy zaobserwować, iż rok do roku wzrasta znaczenie segmentu muesli, który kojarzymy z produktami bardziej zdrowymi. Rok do roku segment muesli odnotował wzrost obrotów wartościowych na poziomie 42,5% (gdy porównujemy rok kończący się na okresie listopad 2008 z analogicznym okresem rok wcześniej).

- Jednocześnie obserwujemy dalszy spadek znaczenia dla sprzedaży kategorii segmentu płatków rodzinnych, do którego należą między innymi czyste płatki kukurydziane. Rok do roku tracą na znaczeniu również płatki dla dzieci, ale tylko z segmentu produktów z czekoladą. Nie oznacza to jednak, że ich sprzedaż rok do roku odnotowała spadek – rok do roku sprzedaż obu segmentów pozostała na stabilnym poziomie w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Do spadku znaczenia tych segmentów przyłożyły się w przeważającej mierze dynamicznie rozwijające się płatki muesli, ale również płatki dla dorosłych, do których zaliczamy wszelkiego rodzaju płatki fitness, light czy wellness odnotowały w ostatnim roku dwucyfrowy wzrost obrotów (+36,8%) – wyjaśnia Karolina Machaj, z firmy badawczej The Nielsen Company.

Według Karolina Machaj do coraz większej popularności muesli, czy płatków fitness / light przyczynia się rosnący popyt na produkty zdrowe, które zawierają elementy poprawiające funkcjonowanie organizmu, a przynajmniej wspomagają dbanie o sylwetkę. Równolegle wzrost segmentu muesli sprzężony jest w dużej mierze z rozwojem najmniejszych opakowań typu convenience – producenci wprowadzają wygodne, podręczne opakowania, które konsument może zabrać ze sobą wszędzie, gdyż nie zajmują dużo miejsca, a porcja jest akurat na raz, nie ma więc zmartwienia, co zrobić z pozostałymi w opakowaniu płatkami.

- Wzrostowi sprzedaży, oraz znaczenia dla obrotów kategorią, opakowań najmniejszych, towarzyszy dynamiczny wzrost sprzedaży opakowań z przedziału 251-499gram. Za wzrostem tym stoją pojawiające się coraz szerzej na rynku gramatury 350, 375, 400 czy 450 gram. Nie oznacza to jednak, że na rynku pojawiają się coraz liczniej większe opakowania mające zastąpić mniej popularne małe gramatury. Wręcz przeciwnie – rozwój tego segmentu to efekt w dużej mierze obecnego, nie tylko w płatkach trendu zmniejszania przez producentów opakowań o kilka, kilkanaście gram – wyjaśnia przedstawicielka The Nielsen Company.

Karolina Machaj, Senior Client Executive Retail Measurerment Services The Nielsen Company, specjalnie dla www.portalspozywczy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>