Początki gramatyki w wieku siedmiu miesięcy.

Dzieci wychowywane w rodzinach dwujęzycznych już w wieku siedmiu miesięcy potrafią rozróżnić języki, których się uczą, na podstawie cech ich budowy. Dzieci, które są wychowywane w rodzinach dwu- i wielojęzycznych, oprócz nauki języków muszą również nauczyć się rozróżniania pomiędzy nimi. Okazuje się, że już w wieku siedmiu miesięcy potrafią rozpoznać każdy z dwóch języków, jakimi posługuje się ich otoczenie.
Robią to na podstawie pewnych cech struktury tych języków – dowodzą naukowcy z University of British Columbia w Kanadzie i Universite Paris Descartes we Francji. Niemowlęta kierują się tonem i długością dźwięków, kiedy rozróżniają pomiędzy takimi językami jak angielski i japoński, w których występuje inny porządek słów.

W angielskim słowo odpowiadające za funkcję występuje przed słowem oznaczającym treść (np. the dog, his hat, with friends, for example), przy czym ten drugi typ słów trwa zazwyczaj dłużej. W japońskim czy hindi porządek jest odwrotny, a ton słowa niosącego treść jest wyższy.

„Już w wieku siedmiu miesięcy dzieci są wrażliwe na te różnice” – wyjaśnia współautorka badań, psycholog Janet Werker.

Wcześniejsze badania Werker oraz Judit Gervain, lingwistki z Universite Paris Descartes i współautorki najnowszego artykułu, dowiodły, że niemowlęta kierują się częstotliwością słów w celu rozpoznania ich znaczenia.

„Na przykład w angielskim słowa +the+ i +with+ pojawiają się znacznie częściej niż inne. Dzieci uczą się w istocie przez liczenie” – wyjaśnia Gervain.

Jednak dzieciom wychowywanym w środowiskach wielojęzycznych potrzebne są dodatkowe strategie – podkreślają autorki.

Wyniki badań ukazały się na łamach pisma „Nature Communications”.(PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>