Pływanie pomaga maluchom w rozwoju sprawności i intelektu.

Dzieci, które bardzo wcześnie zaczynają naukę pływania, wyprzedzają swoich rówieśników w rozwoju umiejętności przydatnych później w przedszkolu i szkole, np. wymagającej koordynacji i sprawności ruchowej dłoni – odkryli naukowcy z Australii.
Naukowcy z australijskiego Griffith Institute for Educational Research przez trzy lata systematycznie przepytywali rodziców siedmiu tysięcy dzieci z Australii, Nowej Zelandii i Stanów (maluchy miały wówczas najwyżej pięć lat). Dodatkowo intensywnie badano też 180 dzieci, kiedy miały po 3, 4 i 5 lat. Okazało się, że dzieci, które od najmłodszych lat uczestniczą w nauce pływania, opanowują wiele umiejętności wcześniej, niż ich niepływający rówieśnicy. „Wiele z tych umiejętności pomaga później małym dzieciom w przejściu do kontekstu związanego z formalną nauką, kiedy idą do przedszkola albo szkoły” – zauważa główna autorka badania, prof. Robyn Jorgensen, cytowana przez serwis ScienceDaily. Pływające dzieci nie tylko szybciej robiły ogólne postępy w rozwoju, ale też wypadały lepiej w zadaniach wymagających koordynacji ruchowo-wzrokowej, np. cięciu papieru, kolorowaniu obrazków, przerysowywaniu linii i kształtów. Ich przewagę widać było też w wielu zadaniach wymagających sprawności matematycznej. Sprawniej posługiwały się też językiem.

„Wiele tych umiejętności jest cennych dla nauki w innych dziedzinach i na pewno ułatwi dzieciom rozpoczęcie edukacji przedszkolnej i szkolnej” – podkreśla autorka badania, które zrealizowano we współpracy z naukowcami z Griffith University oraz twórcami programów Kids Alive i Swim Australia.

Autorzy badania zauważają, że różnice pomiędzy małymi pływakami a grupą dzieci niepływających są wyraźne niezależnie od sytuacji społeczno-ekonomicznej czy płci badanych. Szczegółowy raport z badań znajduje się na stronie

http://www.griffith.edu.au/__data/assets/pdf_file/0019/470251/early-year-swim-interim-report-2012.pdf (PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>