Opole: supernowoczesny system transportu miejskiego !

Prototyp supernowoczesnego systemu transportu miejskiego zaprezentowano w Opolu. Tworzą go podwieszone na szynach wagoniki. Szyny wsparte są na słupach na wysokości kilku metrów nad ziemią. Opole – jako pierwsze miasto w Polsce – chce wybudować u siebie taki system. Miejski Indywidualny System Transportu Elektryczno-Rolkowego (MISTER) ma być rewolucją w transporcie miejskim…..

20-kilometrowa trasa kolejki w Opolu ma kosztować ok. 400 mln zł. Pieniądze na zrealizowanie pomysłu ma wyłożyć konsorcjum szwedzkich firm, w zamian za co Szwedzi będą mogli przez 30 lat czerpać korzyści z kolejki. "Wyraziliśmy zdecydowaną wolę budowy u nas takiego systemu. Rozmawiamy ze szwedzkimi partnerami, którzy mają stworzyć konsorcjum do sfinansowania inwestycji. Pierwsza testowa linia może powstać w połowie przyszłego roku" – powiedział prezydent Opola, Ryszard Zembaczyński. Poinformował, że miejscy urbaniści już przygotowali projekty kilku tras testowych. "Trasy są zaakceptowane przez architektów, którzy uznali, że nic nie stoi na przeszkodzie w budowie słupów i trakcji" – podkreślił. W piątek na opolskim Rynku wybudowano kilkudziesięciometrowy fragment konstrukcji, z wagonikiem i systemem napędowym. Podczas prezentacji twórca systemu, Olgierd Mikosza, przekonywał, że MISTER jest najlepszym i najtańszym wyjściem dla zatłoczonych miast. Budowa systemu jest tańsza niż linii metra czy tramwajowych, kolejka nie zajmuje wiele miejsca, a dzięki elektrycznemu napędowi nie zanieczyszcza środowiska. Wagonikami w MISTER-ze będzie mogło podróżować 4 lub 5 osób. Gondole są w pełni zautomatyzowane, niezależne, poruszają się w systemie szyn napowietrznych umocowanych na słupach i biegnących zwykle ponad ulicami lub obok nich. "Pojazdy będą się poruszały na trasach ze stałą prędkością 50 km/h. Napędzane będą silnikami elektrycznymi, z zasilaniem trakcyjnym" – tłumaczył konstruktor.
Po wejściu do wagonika na przystanku użytkownik wybierze na ekranie dotykowym miejsce docelowe. Podczas jazdy możliwe będzie obejrzenie na ekranie informacji o mijanych atrakcjach, obejrzenie telewizji, posłuchanie radia. Przystanki MISTER-a są bocznicowe – stąd zatrzymania wagoników nie powodują utrudnień w funkcjonowaniu całego systemu. "Praktyczna przepustowość to około 4 do 10 tys. pasażerów na godzinę. Koszt biletów będzie porównywalny do kosztów komunikacji miejskiej i dużo tańszy od jazdy własnym samochodem" – powiedział Mikosza. Zdaniem konstruktora, będzie to możliwe dzięki wysokiej rentowności związanej z wielokrotnie niższymi kosztami energetycznymi, serwisowymi i eksploatacyjnymi (bezobsługowe pojazdy) oraz dzięki niskim kosztom budowy infrastruktury w porównaniu do metra czy nawet tramwajów. "Koszt budowy 1 km warszawskiego metra wynosi ok. 230 mln zł Koszt budowy kilometra linii tramwajowej to ok. 40 mln zł., kilometr MISTERA to 20 mln" – przekonywał twórca systemu. JSZ . PAP – Nauka w Polsce

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>