Od środków przeciwbólowych może rozboleć głowa.

Miliony ludzi mogłyby uniknąć bólów głowy, gdyby nie nadużywały środków przeciwbólowych – informuje serwis „BBC News- Health” .
Ból głowy to jedna z najczęstszych dolegliwości. Szeroko reklamowane środki przeciwbólowe są często stosowane, żeby szybko pozbyć się bólu, jednak mogą wręcz pogarszać sytuację.
Jak zaznaczają specjaliści z National Institute for Health and Clinical Excellence (NICE, W. Brytania), wiele osób wpada w błędne koło – biorą leki przeciwbólowe, aby pozbyć się bólu głowy, jednak środki te stają się przyczyną bólu, z powodu którego biorą kolejne leki… a ból jest coraz silniejszy.
Nie ma na razie brytyjskich danych dotyczących skali zjawiska, jednak badania w innych krajach sugerują, że problem może dotyczyć 1-2 proc. populacji. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO)uważa nawet, że może to być 5 proc.

Na razie nie udało się wyjaśnić, na czym polega powodujące odczuwanie bólu działanie środków przeciwbólowych na mózg. Specjaliści uważają, że w większości wypadków zaczyna się od bólów mięśni związanych z napięciem lub migreną. Pacjenci zaczynają się leczyć na własną rękę w domu i ból narasta. Według neurologa-konsultanta Manjita Matharu, problem pojawia się, gdy środki przeciwbólowe są przyjmowane przez 10-15 dni w miesiącu. Jako że zdarza się to średnio co 50. osobie, w Wielkiej Brytanii jest najprawdopodobniej około miliona osób, których ból głowy jest skutkiem działania środków przeciwbólowych.

Ból głowy mogą wywołać: paracetamol, aspiryna oraz niesteroidowe środki przeciwzapalne przyjmowane przez 15 lub więcej dni w miesiącu, natomiast tryptany, opioidy, pochodne ergotaminy oraz złożone leki przeciwbólowe bywają szkodliwe już przy 10 dniach w miesiącu.

Znanych jest ponad 200 rodzajów bólów głowy. Typowe bóle głowy to właśnie bóle napięciowe. Większość ludzi doświadcza ich w jakimś momencie swojego życia, jednak u niektórych pojawiają się niemal codziennie. Natomiast migrena to silny ból głowy, który może trwać przez wiele dni. Nasila się przy aktywności i często towarzyszą mu nudności oraz nadwrażliwość na światło i dźwięk. Tak zwane bóle klasterowe to niezwykle silne bóle w pobliżu oka lub bocznej części twarzy. Towarzyszy im obrzęk, zaczerwienienie i łzawienie oka. U niektórych osób zdarza się dziennie nawet osiem ataków bólów klaserowych każdy z nich może trwać do trzech godzin

Nowe wytyczne dla lekarzy z Anglii i Walii wskazują lekarzom, aby zalecali cierpiącym natychmiastowe odstawienie wszelkich środków przeciwbólowych. Jednak prowadzi to do trwającego przez mniej więcej miesiąc cierpienia związanego z regularnymi bólami głowy – dopiero pod koniec tego okresu objawy ustępują. Specjaliści rozważają zatem metody zapobiegawcze – na przykład akupunkturę u osób ze skłonnością do migreny oraz bólów napięciowych.(PAP)

PAP/Rynek Zdrowia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>