Nuda wzmaga kreatywność.

Ludzie nudzący się w miejscu pracy przejawiają nasiloną kreatywność – zaobserwowali naukowcy z Wielkiej Brytanii.
Wyniki swoich badań na temat związku między nudą a kreatywnością badacze z University of Central Lancashire przedstawili na tegorocznej konferencji Oddziału Psychologii Zawodowej Brytyjskiego Towarzystwa Psychologicznego, która miała miejsce w Chester (Anglia) w dniach 9-11 stycznia 2013 r. Naukowcy przekonywali, że poczucie znudzenia w pracy, powszechnie uważane za coś negatywnego, może kryć w sobie również pozytywne aspekty, gdyż sprzyja popadaniu w stan rozmarzenia, który z kolei stymuluje kreatywne myślenie u człowieka. Powyższe wnioski zostały wyciągnięte na podstawie dwóch badań, podczas których osoby badane były proszone o przepisywanie lub jedynie czytanie nazwisk i numerów z książki telefonicznej przez 15 minut – czynność ta miała wywołać stan znudzenia. Następnie badani uczestniczyli w innym zadaniu, które polegało na wymyśleniu jak największej ilości zastosowań dla pary jednorazowych polistyrenowych kubeczków i tym samym sprawdzało poziom kreatywności uczestników badania.

Okazało się, że znudzone osoby miały dużo więcej pomysłów niż grupa, której nie dano wcześniej okazji do popadnięcia w stan nudy. W dodatku badani, którzy musieli tylko czytać pozycje z książki telefonicznej byli bardziej kreatywni niż osoby przepisujące numery.

Naukowcy tłumaczą, że za myślenie kreatywne odpowiadają marzenia dzienne, napływające do głowy w momencie znudzenia, a wykonywanie pasywnych i bezmyślnych czynności takich, jak czytanie lub uczestnictwo w zebraniach, stwarza sprzyjające warunki dla bujania w obłokach.

„W przyszłości chcemy sprawdzić, jakie są praktyczne implikacje tego zjawiska. Czy ludzie, którzy są znudzeni w pracy, stają się bardziej kreatywni na innych polach związanych z wykonywanym zawodem, czy idą do domu i tam piszą powieści?” – zastanawia się współautorka badania dr Sandi Mann. (PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>