Niższy koszt owoców i warzyw motywuje do zdrowego odżywiania.

Wystarczy obniżyć ceny warzyw, owoców i produktów pełnozbożowych, by wpłynąć na wybory żywieniowe społeczeństwa. Potwierdziły to badania przeprowadzone przez amerykańską organizację non-profit RAND Corporation. O badaniach informuje „American Journal of Preventive Medicine”. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące 350 tys. uczestników programu stworzonego przez jedną z południowoafrykańskich firm oferujących ubezpieczenia zdrowotne. Jednym z jego założeń był rabat przy zakupie zdrowej żywności (10 proc. lub 25 proc. po wypełnieniu internetowej ankiety dotyczącej zdrowia). Lista produktów w niższej cenie zawierała ponad 6 tys. pozycji.

Program działa w Południowej Afryce od 2009 roku. Obecnie uczestniczy w nim już około 800 supermarketów i korzysta z niego ponad 260 tys. rodzin.

25-procentowy rabat miał związek z wzrostem sprzedaży zdrowych produktów o 9,3 proc. oraz spadkiem sprzedaży produktów odradzanych przez dietetyków – jak napoje gazowane, chipsy czy cukierki – o 7,2 proc.

Organizacja przyjrzała się także ankietom wypełnianym przez uczestników. Wynikało z nich, że osoby, które korzystały z 25-procentowego rabatu spożywały dziennie o pół porcji warzyw i owoców więcej oraz rzadziej jadły produkty zawierające duże ilości cukru lub soli, przetworzone mięso i fast-foody. Nie doszukano się jednak dowodów na to, że program doprowadził do zmniejszenia problemu nadwagi lub otyłości.

„Zmiana zachowania jest proporcjonalna do zmiany cen. Gdy istnieje duża przepaść pomiędzy nawykami żywieniowymi społeczeństwa a tym, co zalecają dietetycy, nawet 25-procentowa obniżka zmniejsza tę przepaść jedynie o mały ułamek” – mówi Roland Sturm, współautor analizy.(PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>