Niepokój przed egzaminem może polepszyć ocenę.

Przystępowanie do egzaminów jest dla większości ludzi stresujące, ale niepokój związany z tym doświadczeniem może u niektórych pozytywnie wpływać na ocenę – uważają brytyjscy badacze. Z badania, które opisuje „British Journal of Psychology” wynika, że denerwowanie się przed egzaminem ma negatywny wpływ tylko wtedy, kiedy uczeń ma kiepską pamięć. Jeśli jednak odznacza się on dobrą pamięcią, odczuwanie niepokoju wiąże się z lepszymi ocenami. Podczas badania oceniono, na ile uczniowie zwykle się niepokoją przed egzaminami, a następnie zestawiono te dane ze wynikami uczestników w komputerowych testach angażujących pamięć roboczą. „Odkryliśmy, że u osób z niższymi możliwościami pamięci roboczej częściej występowała tendencja do niepokoju powiązana z obniżonymi wynikami testów poznawczych. U osób o wydajniejszej pamięci wyniki były odwrotne. Im wyższa tendencja do niepokoju, tym lepsze wyniki” – napisał autor badania dr Matthew Owens z University of Southampton. Jego zdaniem w tym przypadku nie odgrywa szczególnej roli ani płeć, ani wiek, ani godzina testów.

„Nasze badanie sugeruje, że są momenty, kiedy niepokój może zmotywować do sukcesu” – uważa dr Owens.

W badaniu wzięło udział 96 uczniów w wieku 12-14 lat.

Naukowcy uważają, że w związku z wynikami badania należałoby pomóc szczególnie dzieciom obdarzonym niższymi możliwościami pamięci, które mają skłonność do niepokoju. „U tych młodych ludzi skutek odniosłoby każde działanie, mające na celu zmniejszenie symptomów niepokoju” – podkreślają badacze. (PAP)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>